Avatar billede cvp Nybegynder
25. august 2003 - 17:21 Der er 10 kommentarer

spær for indput i adressebaren

Hej.

Findes der ikke en mulighed for at lukke for input fra adressebaren?

Det jeg tænker på er, at det er muligt at skrive http://blabla.dk/blanket.php?kodeord=prut

så blir variablen "kodeord" jo lig "prut" på php siden.

Jeg håber lidt det er muligt at gøre sådan at PHP siden ikke modtager indput fra adressebaren.

Håber I kan følge min tankegang?

Mvh Christian
Avatar billede schaefner Juniormester
25. august 2003 - 17:26 #1
Du kan vel tjekke hvorvidt det kommer fra adressebaren?

$_POST['kodeord'] - Hvis det kommer fra en formular
$_GET['kodeord'] - Hvis det kommer fra adressebaren eller fra en formular med method sat til get
$_SESSION['kodeord'] - Hvis det er en session
$_COOKIE['kodeord'] - Hvis det er en cookie
Avatar billede cvp Nybegynder
25. august 2003 - 17:28 #2
jo men jeg har lavet en login side hvor der er en variabel "user" og denne user blir så smidt med over på en andne side, men problemet er jo at man i adressebaren bare kan skrive /login.php?user=kurt og så er user variablen pludselig sat :-(
Avatar billede odni Nybegynder
25. august 2003 - 17:30 #3
jamen har du da ikke registreret dine brugere et eller andet sted ?
Avatar billede fangel Nybegynder
25. august 2003 - 17:30 #4
kør med register_globals = off!

så skal variabler findes på denne måde:

variabler lavet inde i script, fx $var = "42"; => $varnavn
variabler fra en form => $_POST['varnavn']
adresselinie => $_GET['varnavn']
cookie => $_COOKIE['varnavn']
session => $_SESSION['varnavn']

Morten
Avatar billede cvp Nybegynder
25. august 2003 - 17:30 #5
jo det har jeg, men det var for at lave en simpel login funktion
Avatar billede odni Nybegynder
25. august 2003 - 17:32 #6
men det ka da ik være så svært at tjekke om brugere findes eller ej ?
Avatar billede cvp Nybegynder
25. august 2003 - 17:32 #7
dea_pg >> hvordan aktivere jeg det der: register_globals = off!
Avatar billede odni Nybegynder
25. august 2003 - 17:33 #8
php.ini fil søg efter "register"
Avatar billede cvp Nybegynder
25. august 2003 - 17:33 #9
odni >> problemet er ikke at finde ud af om de eksistere eller ej, problemet er at andre brugere, kan selv definere værdien af variabler, som jeg skal bestemme! ;o)
Avatar billede fangel Nybegynder
25. august 2003 - 17:33 #10
skal sættes i php.ini

men hvis du ved at "kodeord" skal komme fra en form kan du bare bruge

$_POST['kodeord']; så ved du at den kommer fra en form!

Morten