Avatar billede mercutio Nybegynder
25. august 2003 - 14:00 Der er 8 kommentarer

et sql script der sætter nuller foran værdien

Jeg har en masse linier hvor der er linienr på mit problem er at jeg læser ud med en order by på linienr og den order by tror f.eks. at 100 er mindre end 2. Derfor vil jeg gerne have forudfyldt med en masse nuller så feltet ikke har værdien 100 men derimod 0000000100 så hvis feltet er ti lang vil jeg have 7 nuller så virker min order by nemlig men hvem kan lave sådan et script?
Avatar billede htm Nybegynder
25. august 2003 - 14:02 #1
Hvis der kun er tal i var det en ide at lave feltet om til en int i stedet for varchar. Så bliver tallene soteret korrekt!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. august 2003 - 14:04 #2
Et hack, der er ret langsomt, og som nok kun virker i nogle databasesystemer:

I stedet for

  select * from tabel order by felt

  select * from tabel order by 0+felt
Avatar billede mercutio Nybegynder
25. august 2003 - 14:06 #3
To problemer det er for omgribende at lave feltet om til et tal og problem to det kører som en fed server med tynde klienter det må ikke blive trukket ud med en dyr sql... jeg skal have lavet det script =)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. august 2003 - 14:15 #4
Det kommer altså til at køre hurtigst ved at lave felttypen om. Så har du også lært
at lave dit tabel-design rigtigere.
Avatar billede mercutio Nybegynder
25. august 2003 - 14:18 #5
Kan man lave det script eller hvad? Jeg er ikke interesseret i at lave det om...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. august 2003 - 14:47 #6
Ok,  men det gider jeg ikke hjælpe dig med. Du kunne med fordel fortælle andre,
der måske vil, hvilken database og/eller scriptsprog du anvender.
Avatar billede mercutio Nybegynder
25. august 2003 - 14:51 #7
Ok. Det er db2
Undskyld hvis jeg lød lidt grov...
Avatar billede mercutio Nybegynder
17. september 2004 - 00:06 #8
Jeg må da vidst have været lidt frustreret dengang jeg stillede dette spørgsmål. Kan jeg få et svar så får du lige lidt points.