Avatar billede slumse Nybegynder
24. august 2003 - 11:59 Der er 49 kommentarer og
1 løsning

Det kendte problem som ingen kender løsningen på

Hej

I kender det sikkert nok, det kendete problem med AMD, VIA chipset og geforce.

Den vil ikke spille nogen form for spil overhovedet. Den genstarter eller kommer med en blå skærm mens den loader et spil.
Jeg har prøvet at formatere, fjerne alle unødvendige dele(lydkort, netkort osv.). Jeg har også testet mit grafikkort og ram i en anden computer hvor det kørte upåklageligt. jeg har prøvet alle mulige kombinationer af drivere(nvidia, via 4in1) og bios opdatering.

jeg har brugt mange(og jeg mener virkelig mange) timer på at side og kigge på forskellige topics rundt omkring i verden. Men jeg har aldrig fundet en løsning. Men jeg har dog fundet ud af jeg ikke er den eneste, langt fra.

Kan det virkelig passe at der ikke er noget at gøre, og at jeg bliver nødt til at bare at købe en ny maskine?

Jeg er helt på bar bund nu.

Håber der er nogen der ved noget.

Mvh. Morten
Avatar billede slumse Nybegynder
24. august 2003 - 12:00 #1
Det skal lige siges jeg har en amd 2400+ og et kt333 bundkort og et geforce4 ti4200.
Avatar billede levithan Nybegynder
24. august 2003 - 12:05 #2
Det ville hjælpe endel hvis du kunne skrive den "Blå skærm Fejlkode" computeren skriver
Avatar billede slumse Nybegynder
24. august 2003 - 12:08 #3
den er aldrig magen til hinanden, men det plejer at kommer med noget der hedder irq_less_or_equal eller sådan noget. og en masse fejlkoder-
Avatar billede levithan Nybegynder
24. august 2003 - 12:14 #4
hvilken windows brguer du
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. august 2003 - 12:18 #5
levithan> det skulle vel aldrig være WinXP som slumse bruger ;o)
Se på kategorien!
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. august 2003 - 12:21 #6
lige siden WinXP udkom har jeg ikke set en eneste blå skærm (BSOD) på de to maskiner vi bruger, men det er rigtigt at mange har døjet med fejlen.

Du har selvfølgelig ikke pint det sidste ud af bios, vel? (OC m.m.).
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. august 2003 - 12:23 #7
Avatar billede levithan Nybegynder
24. august 2003 - 12:26 #8
rataxes... ok det så jeg ikke lige...

Slumse..  Prøv at gå ind i Bios og LOAD FAILSAFE, genstarte pcen.

Jeg kunne godt tænkte mig at du evt prøvede at installere et andet  operativ system som  Win98 eller win2000 blot for at se hvordan de reagere overfor spil med videre. Det kan jo være at din pcer ikke er så glad for XP systemet. Det var ihvertifal en mulighed du kunne overvejde, og hvis dib pcer kører ok med 2000 kan du jo kun konstalere at XP er noget gøjl.
Avatar billede slumse Nybegynder
24. august 2003 - 12:28 #9
Hvad mener du med at have pint det sidste ud af bios?
Avatar billede slumse Nybegynder
24. august 2003 - 12:38 #10
Ja jeg har også installeret win98 på en anden partition. Men der kommer den bare med en ulovlig handling og går tilbage til skrivbordet.
Jeg har fundet ud af den kommer ofte med denne fejlkode i xp:
***STOP: 0x0000008E (0xC00005, 0xE1D9892, 0xBA78BB30, 0x00000000)
Avatar billede slumse Nybegynder
24. august 2003 - 12:40 #11
Der er heller ikke noget i min bios der hedder failsafe.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. august 2003 - 12:40 #12
du får nogle link, men der er langt imellem
http://support.microsoft.com/?kbid=174630

Du skal ikke tænke på det med at pine bios, sørg blot for at den står til Load Default Setup.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. august 2003 - 12:42 #13
lidt om Hardware kompabilitet http://www.mmlns.com/jan3003.htm
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. august 2003 - 12:44 #14
Avatar billede levithan Nybegynder
24. august 2003 - 12:45 #15
her er en som har samme problem... læs lige hvad de skriver

http://bizforums.itrc.hp.com/cm/QuestionAnswer/1,,0xc2c8506d69a7d711abdc0090277a778c,00.html
Avatar billede magictouch Nybegynder
24. august 2003 - 12:48 #16
Avatar billede slumse Nybegynder
24. august 2003 - 13:03 #17
Jeg syntes ikke rigtig der er noget der der siger noget...
Avatar billede flintstone Novice
24. august 2003 - 13:40 #18
citat fra slumse: "den er aldrig magen til hinanden, men det plejer at kommer med noget der hedder irq_less_or_equal eller sådan noget. og en masse fejlkoder-" citat slut.

Du har højst sandsynligt et ram problem. Det med " irq_less_or_equal" har jeg selv lige haft og det var en defekt ramstang. Så hvis du har mulighed for at prøve mellem flere ramstænger, så prøv det.
Avatar billede magictouch Nybegynder
24. august 2003 - 13:47 #19
citat fra flintstone>Du har højst sandsynligt et ram problem. Hvis du ikke har mulighed for at skifte ram, så prøv- Memtest:http://hcidesign.com/memtest/download.html
Avatar billede slumse Nybegynder
24. august 2003 - 14:19 #20
ja, men jeg har kørt den der memtest i over en time, uden held. Det er 512 DDR2700 ram i en blok
Avatar billede zarthax Nybegynder
24. august 2003 - 14:28 #21
Kommer der blå skærm, selom du ikke installerer noget???har selv haft problemet... og den gik i blå efter nogen tid, hvadenten jeg installerede eller ej...

løsningen var en format c: og re-install :( :( :(

/mandator/
Avatar billede magictouch Nybegynder
24. august 2003 - 14:34 #22
Du har vel ikke easy cd creator installeret?
Avatar billede magictouch Nybegynder
24. august 2003 - 14:49 #23
Avatar billede slumse Nybegynder
24. august 2003 - 14:52 #24
Den er helt reformateret og det eneste jeg har installeret er drivere til grafikkort og via chipset
Avatar billede 5837 Nybegynder
24. august 2003 - 15:24 #25
Det er ikke så nemt at hjælp mangler nogle info hvilken bundkort/ bios version /grafikkort
Hvilken fejl for du helt præcist hvad står der på den blå skæm. Prøv evt. at installere med så lidt hardware til som overhoved muligt. Jeg har slev haft samme problem på et par maskiner den ene var desværre Ram der var fejl i : den anden var en hardware konflikt som bliv løst med en driver opdatering
Avatar billede slumse Nybegynder
24. august 2003 - 15:32 #26
Nu er fejlene begyndt at komme selv om jeg bare sidder og kigger på nettet.
Som jeg sagde så står der ik ret meget på de blå skærme ud over fejlkoder der minder om den jeg skrev tidligere.

mit bundkort er et MSI 6380´med bios version 5.7 som er den allernyeste. Og grafikkortet er et point of view ti4200. Det kører pt med den nyeste driver, men har prøvet en masse forskellige kombinationer.

jeg vil prøve og se om ik jeg kan låne en anden ram blok.
Avatar billede slumse Nybegynder
25. august 2003 - 14:59 #27
Ingen der har kendskab til problemet?
Avatar billede 5837 Nybegynder
25. august 2003 - 15:12 #28
hvis det er forskællige fejl koder så vil jeg sige det er ram problemer
Avatar billede magictouch Nybegynder
25. august 2003 - 15:42 #29
Prøv at gå ind i system i kontrolpanel-system-avanceret-start og genoprettelse-fjern flueben i genstart automatisk, så skulle bsod gerne blive fremme, så du kan se hvad der står.
Lyder det her lidt bekendt: http://forums.techguy.org/t147700/s29164a82969852139915a5eebce50052.html
Avatar billede slumse Nybegynder
25. august 2003 - 15:51 #30
jeg er også begyndt at tro det er ram problemer. men jeg kender bare ikke rigtig nogen der kører med ddr-ram så jeg kan ikke rigtig teste det.
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. august 2003 - 15:59 #31
kan du ikke bare teste en ad gangen, forudsat du har to eller tre ramblokke.
Avatar billede slumse Nybegynder
25. august 2003 - 17:22 #32
nej, for det er desværre kun en ram blok. jeg har enda prøvet alle tre ram-slot(eller hvad de hedder)
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. august 2003 - 18:15 #33
ok, du må finde en der kan låne dig en ram-blok og ja, de hedder slots ;o)
Avatar billede slumse Nybegynder
26. august 2003 - 12:55 #34
nu har maskinen stået og lavet en memtest hele natten uden så meget som en fejl. kan det stadig være en ramfejl så?
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. august 2003 - 13:04 #35
det skulle man ikke mene, hvad med et nyt bundkort eller en ny maskine som du selv var inde på?
Avatar billede slumse Nybegynder
26. august 2003 - 13:24 #36
jeg købte systemet i februar i år, så der må stadig være garanti på det. Men det er jo svært når ik man ved hvad der er galt.
Avatar billede slumse Nybegynder
26. august 2003 - 13:26 #37
jeg har lige gået min faktura igennem. der kan jeg se at jeg har brugt en billig standart kølerpasta. har det noget at sige? CPU'en ligger konstant på 40-45 grader. selv efter en blå skærm.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. august 2003 - 13:33 #38
temperaturen er fin og helt normal og ja, det er ikke nemt at vide om der evt. er noget galt med bundkortet.
Indleverer du den under garanti og de ikke finder nogen fejl på det, ja så koster det.
Måske skulle du prøve den i en anden computer.
Avatar billede slumse Nybegynder
26. august 2003 - 16:38 #39
Jeg har lige prøvet med en ram-blok som jeg ved med 100% sikkerhed virker. men uden held. så det er ikke det.
Det kan ikke være CPU'en vel? Sådan en kan vel ikke bare virke halvt.

Ellers kan jeg kun se at det skulle være bundkortet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. august 2003 - 16:52 #40
cpu kan ikke virke halvt så jeg hælder mest til en fejl på bundkortet, du har jo snart sagt prøvet alle ting.
Avatar billede slumse Nybegynder
26. august 2003 - 17:32 #41
Så er spørgsmålet om det er værd at sende bundkortet tilbage, det koster 400 hvis de ikke finder en fejl på det. det er hos shg.
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. august 2003 - 19:05 #42
jeg kan godt se dit dilemma, så må næste skridt blive at få det testet i et andet kabinet hos en ven.
Avatar billede slumse Nybegynder
26. august 2003 - 19:31 #43
jeg har også lige fundet min gamle 800 mhz maskine frem. jeg byttede dens riva tnt2 ud med mit g4 for at se om det var det, men jeg fik stadig blå skærm og den gamle kørte uden problemer.

Så nu er jeg sikker på det ER bundkortet. næsten da
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. august 2003 - 20:58 #44
det begynder at snerpe henad et nyt board, hvor meget mere kan du teste?
Avatar billede slumse Nybegynder
26. august 2003 - 21:25 #45
jeg kan ikke komme på mere som jeg kan teste, så derfor er jeg næsten sikker på det er bundkortet
Avatar billede slumse Nybegynder
29. august 2003 - 20:05 #46
Jeg har i dag modtaget et nyt bundkort, soltek SL-75FRN2-L med et nForce2 chip, og det spiller bare uden problemer.
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. august 2003 - 20:17 #47
tillykke, det bliver en weekend i fryd og gammen.

var det et du fik i ombytning eller måtte du slippe slanterne?
Avatar billede slumse Nybegynder
29. august 2003 - 21:50 #48
jeg har simpelthen købt et nyt... så må vi se hvad jeg vil med det gamle... læg et svar og du skal få nogen point for dit besvær
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. august 2003 - 22:46 #49
ja, men du får da et svar ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. august 2003 - 17:14 #50
takker for pointene.. - og fortsat god weekend ;o)