Avatar billede mathias_nielsen Nybegynder
24. august 2003 - 11:27 Der er 3 kommentarer

Problemer med HD og NTFS konvertering

Hejsa!

Jeg er prøver at installere NT 4 SBS på en maskine, men har lidt HD-problemer.

Jeg har en 8,4GB Seagate (U8) HD, som jeg har Fdisk’et, og lavet en partition på 2 GB til NT. Jeg har prøvet at formatere den i både FAT32 (Win98 startdisk) og i FAT16 (DOS 6.22). Efter jeg har indsat Disk 3, hvor den ligger alle IDE drivere ind, vil den genstarte. Det gør jeg så og den kommer op med 3 boot-muligheder

1.    Microsoft SBS
2.    Microsoft SBS (VGA)
3.    MS-Dos

Hvis man bare lader den gå videre og vælge nr. 1 går den ind i installationen igen men starter automatisk med at konvertere den primær partition til NTFS. Første problem er så at dette tager 10-14 TIMER!!!! (uden man kan se nogen aktivitet på skærmen) Men nå den først er færdig starter den op i WIN NT, med SBS-installations vinduet åbent. (Hvis man genstarter her kan maskinen ikke boote, og man kan starte helt forfra (bitter erfaring))

Den siger her at den skal installere ca. 650 MB, men at der kun er ca. 300 MB ledigt på drevet. Hvis jeg åbner ”Stifinder” og ser egenskaberne for disken, står der at total-størrelsen er 1,7 GB, og 300 ledigt. Men der ligger kun Dos installationen og hvad NT-setup har lagt på den, og hvis man markere og for at se hvad de fylder er det ikke mere end et 2-400 (kan ikke huske det nøjagtige). Den største fil er pagefilen(skjult fil) som fylder omkring 90MB.

Altså problemerne er:
1.    Tager 10-14 timer at konvertere
2.    Fejl i størrelsen når den først er konverteret

Håber der er nogen der har et forslag.
Avatar billede levithan Nybegynder
24. august 2003 - 11:57 #1
Hvis det er muligt for dig så prøv følgende.

men lige en kommentar først. NT4 og NT4 SBS kan kun installeres på en FAT16 partion. FAT32 var ikke opfundet dengang NT4 blev opfundet. så derfor kan du godt glemme alt om FAT32 indtilvidere.

Hvis du har mulighed for at få fingere i Partition magic diskette versionen ( fylder 2 stk) så opret en primær 2 giga FAT16 formateret partition og resten formatere du med NTFS. Så er disken oprettet og klar til brug. Jeg har altid fået det til og fungere på den måde.

Husk og slette din nu værende partition med fdisk så Partition magic starter op på en tom HD
Avatar billede mathias_nielsen Nybegynder
24. august 2003 - 22:00 #2
Jeg har prøvet dit forslag, men Setup skriver bare at den har "recognized" 2 diske med NTFS men de er "unformatted or damaged" så den vil selv gøre dem klar efter man genstarter.  :-(
Avatar billede sterne Nybegynder
10. september 2003 - 13:45 #3
Nemlig rigtigt Fat32 duer ikke med NT4, Prøv at lade WINNT installation lave formateringen. (vælg partition, og tryk L (slet og lav ny) tror jeg under installation. Lad så NT formatere partitione med NTFS (det eneste rigtige på en server).

Hvis det ikke virker, prøv at finde en driver for den diskcontroller til NT - tryk F6 når det "blå" billed i installation (tilføj driver fra diskette). Kunne være at NT ikke "spiller" sammen med din diskcontroller.

Sidste mulighed du har en defekt DISK, prøv evt at lave en komplet formatering og diskscan i Dos.

Håber dt hjælper dig.