Avatar billede unknown_someone Juniormester
24. august 2003 - 00:25 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

batteri-levetid på bærbar

I et tidligere spm spurgte jeg lidt til hvilken bærbar jeg skulle købe - det lykkedes mig at då den jeg ville have, men jeg har bare et lille problem... syntes jeg da selv.

Jeg købte en bærbar fra Føtex (2500XP-M, 1024MB ram etc) - den er af mærket CYBERCOM, men er produceret af Medion. Alt i alt en rigtig rigtig fed maskine!

Problemet med den er, at den kun kan holde strøm i ca 1½ time på en opladning - er det ikke meget lidt?

Jeg har kigget i manualen samt prøvet mig lidt frem, men jeg kan ikke rigtig finde noget form for strømspare-ting. For det meste skal den kun lave ting der ikke er så krævende (programmering, tekstskrivning, surfing og.lign) og så vil det jo ikke være nødvendigt at den kører på fuld power - men jeg kan altså ikke lige finde nogle indstillingsmuligheder ud over hvornår skærm og så´n
skal slukke.

Jeg har prøvet en præcis magen til - og der er levetiden den samme...

Er der virkelig ikke noget der kan gøres?

Det er en model MD40144.
Avatar billede skirkdk Nybegynder
24. august 2003 - 00:30 #1
De dell jeg arbejde rmed holder også kun 2-2½ time de fleste af dem..
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. august 2003 - 00:42 #2
Det er ikke nødvendigvis lidt, det kommer an på mange tind hvor lang tid den holder.

Du skal kikke efter om der er nogle muligheder for at arbejde strømbesparende, Nogle bærbare (DELL f.eks.) sætter Clock Freqvensen ned når de køre på batteri, hvis du selv sætter den op sluger den meget strøm.

Du bør også motionere dit batteri, husk altid at aflade det næsten helt før du lader op igen. Nye batterier er ikke helt so følsomme men det er stadig en god ide.

Endelig kunne du jo kikke på hvad et extra batteri koster og så købe et antal af disse
Avatar billede unknown_someone Juniormester
24. august 2003 - 18:14 #3
skirkdk >> det er stadig også næsten dobbelt så lang tid som hos mig.

bufferzone >> som skrevet har har jeg prøvet at kigge efter strømbesparende ting - både i manualen samt ved at forsøge mig frem, og det eneste jeg kan finde er som sagt ting der slukker for skærmen samt harddisken (altså nogle styringsmodeller).

Jeg har ikke den store erfaring med bærbare så det er derfor jeg spørger - men 1-1½ time syntes jeg lyder meget lidt, og og netop derfor gik jeg efter lidt erfaringer eller allerhelst løsninger på hvad der evt kunne foretages af indstillinger for strømbesparing.
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. august 2003 - 18:34 #4
Mig bekendt findes ingen standard på strømstyringsområdet, hvorfor det er op til den enkelte producent at lave software der kan gøre dette. Hvis noget sådant findes er det normalt med når man køber, men du kunne jo prøve at kontakte Medion og høre om det findet til din model.

1-1½ time for en ny og hurtig model ligger nok i den lave ende, men ikke lavere end det sagtens kan være sådan, igen kan du kontakte medion og høre om der skulle være noget galt med batteriet. De nye bærbare jeg normalt arbejder med (DELL og ACER) holder normalt 2-2½ time ved normalt forbrug. Dette falder dog meget hvis jeg f.eks. ser DVD eller laver noget meget disk tungt arbejde, ned til omkring 1 time.
Avatar billede videostabilizer Nybegynder
31. august 2003 - 00:11 #5
Der findes overordnet to "forskellige" typer af bærbare computere: dem med monster processor, ofte med stortset samme hastighed som alm. Pc'ere (2,6G+) og så findes der dem som er monteret med "stepping processore", typisk max omkring 2Ghz. Intel sætter et lille M efter clock frekvensen for "mobile". Først nævnte køre typisk kun omkring 1-2 timer på en opladning mens de strømbesparende M-CPU'er typisk kan køre i 3 timer+.

Jeg kender ikke så meget til AMD og M'et i 2500XP-M kunne tyde på at det er en "mobile" processor, men så er der jo lige det at AMD er kendt for at sluge noget mere strøm end Intel

Og som <bufferzone> skriver; drifttiden er også meget afhænig af hvad computeren laver, eks.vis skal du ikke regne med at du kan nå st se en hel spillefilm på DVD på en enkelt opladning.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
26. september 2003 - 11:51 #6
ok - men det må jeg jo så leve med :o/