Avatar billede dj-sejler Praktikant
23. august 2003 - 18:39 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

trækker den sidste nye ud af databasen

Hej...

Jeg ville lave en funktion på min side hvor man kunne se hvornår webmasteren (brugerniveau=1) sidst var logget ind...
og hvornår et bestyrelsesmedlem (brugerniveau=2) sidst var logget ind

og så skal den komme med navn og tidspunkt fra tabellen:

db = log.mdb
tabel = login
rækkerne:
brugerniveau
navn

Hvordan gør man lige det nemmest?
Avatar billede henrikgn Nybegynder
23. august 2003 - 18:49 #1
Lav endnu en række i din database kaldet fx. sidstelogin.

Hver gang en person logger ind gemmer du datoen i denne række og overskriver dermed den sidste dato. Så er det bare at lave en forespørgsel der viser denne dato... Sådan tror jeg at jeg ville løse det.
Avatar billede dj-sejler Praktikant
23. august 2003 - 18:56 #2
Jeg glemte lige en række: datogotid

jamen er der ikke noget med at man kan få den til at søge i rækken datogotid hvornår brugerniveauet er 1 og så skrive navn og tidspunktet ud?
Avatar billede larildsen Nybegynder
23. august 2003 - 19:10 #3
hmmm kender ikke access særligt godt, men mon ikke følgende vil fungere
select a.brugerniveau,a.navn,a.datoogtid
from login a,
(select brugerniveau,max(datoogtid) datoogtid from login group by brugerniveau) b
where a.datoogtid = b.datoogtid and a.brugerniveau = b.brugerniveau

Dette returnerer brugerniveau,navn og datoogtid for seneste login for alle brugerniveauer
Avatar billede dj-sejler Praktikant
23. august 2003 - 19:13 #4
--> larildsen

Det forstår jeg ikke noget af overhovedet...

Hvad med noget som..

Select * From login Where datoogtid = sidste nye And brugerniveau = 1
strNavn = RS("navn")
Avatar billede larildsen Nybegynder
23. august 2003 - 19:15 #5
Hvis du kun vil have det for brugerniveau 1, så:
select navn,max(datoogtid) from login where brugerniveau=1
Avatar billede larildsen Nybegynder
23. august 2003 - 19:16 #6
Øhhh... det var ikke gennemtænkt, brug mit
Avatar billede larildsen Nybegynder
23. august 2003 - 19:17 #7
første forslag og afgræns så også på brugerniveau
Avatar billede dj-sejler Praktikant
23. august 2003 - 19:22 #8
Der må jeg nok erkende at det kan jeg ikke finde ud af...
Avatar billede larildsen Nybegynder
23. august 2003 - 19:24 #9
select a.brugerniveau,a.navn,a.datoogtid
from login a,
(select brugerniveau,max(datoogtid) datoogtid from login where brugerniveau = 1 group by brugerniveau) b
where a.datoogtid = b.datoogtid and a.brugerniveau = b.brugerniveau
Avatar billede dj-sejler Praktikant
23. august 2003 - 19:29 #10
Hvis det er sådan du havde tænkt... kan jeg ikke få det til at virke...

<%
                Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
                DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("../../log/login.mdb")
                Conn.Open DSN

                strSQL = "select a.brugerniveau,a.navn,a.datoogtid from login a,
                (select brugerniveau,max(datoogtid) datoogtid from login where brugerniveau = 1 group by brugerniveau) b
                where a.datoogtid = b.datoogtid and a.brugerniveau = b.brugerniveau"
                Set rs = Conn.Execute(strSQL)

%>
Avatar billede yeahdesign Nybegynder
23. august 2003 - 20:28 #11
Eksekver dette script først. Og du skal nok slette det bagefter. Eller lade være, det må du om. :P :)
<%
                Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
                DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("../../log/login.mdb")
                Conn.Open DSN

                strSQL = "alter table login add sidstset not null;"
                Conn.Execute(strSQL)
%>

Og så sørger du bare for at du på alle dine sider har en SQL sætning der er noget som; "Update login set sidstset = " & Now() & " where navn = '" & Navn & "';"
Og så kan du jo så bare hente dine data ud som normalt ellers.
når du vil hive data