Avatar billede datajesper Nybegynder
23. august 2003 - 16:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

billeder fra 'non-public' del af website

På mit webhotel har jeg en public mappe "www", hvor index.htm ligger, en html-mappe, picture mappe og en "private" mappe.
Min "private" mappe er styret med ASP (Session Access) gennem en DB. DB'en ligger i en mappe DB, som ligger på samme niveau som mappen www, så den er altså 'non-public'.

mit problem er at jeg gerne vil have en mappe med billeder på samme niveau som DB mappen, så de ikke kan refereres udefra, men kun når man er logget ind på den "private del", men det skaber problemer, da der i den HTML der returnes, i IMG tag'et SRC peger på et 'non-public' sted.

Hvis jeg bruger Server.Mappath, får jeg enten en fysisk adresse - men den kan jeg ikke sætte SRC lig med, da det jo er browseren der kalder serveren med den url for at få billdet elle en virtuel, men den peger jo kun på public og ikke 'non-public'

Så hvor dan løser jeg dette ?
Hvis jeg ligger billederen i en mappe under private, så kan man tilgå billederne ved at skrive den direkte URL, så det kan ikke bruges.
Avatar billede virus Nybegynder
23. august 2003 - 16:36 #1
Den eneste mulighed du har uden brug af komponenter er at du laver et FSO script som læser billederne uden for webscope og derefter retunerer dem, problemet er at din bruger STADIGVÆK blot vil kunne højreklikke og gemme.

Du kan lege med inline billeder eller Java Appletter hvis du vil sikre dine billeder 100%.
Avatar billede keysersoze Guru
23. august 2003 - 16:38 #2
de ting der ligger i din non-public mappe kan kun tilgås serverside-mæssigt så du kan ikke "bare" referere til dem eller noget.

En mulighed jeg lige umiddelbart kan komme på er, at du - så vidt du har mulighed for det - benytter enten shotgraph eller aspimage til at loade billederne ind samt komme med selve outputtet. Det vil dog gøre siden en del tungere og billederne kan man jo stadig få fat i... men dog en mulighed
Avatar billede datajesper Nybegynder
23. august 2003 - 16:39 #3
det egør ikke noget de kan download dem, for de er blevet authoriseret .. sp det er ok. Men fortæl lige lidt mere om brug af FSO..

Skal jeg læse fil med FSO, og gemme den i en variable, og så i mit HTML img tag referer til filen eller hva' ?
Avatar billede virus Nybegynder
23. august 2003 - 17:19 #4
#datajesper
He ja det ville ha været nemt :)

Nej det du kan gøre er at flytte rundt på billedet og derefter retunerer det nye filnavn i din HTML, for derefter at slette det. Dog har du jo et unødigt I/O forbrug.

Anyway lad mig lige se om jeg har forstået det korrekt:
Dine brugere er enten annonyme, eller registrerede brugere, de registrerede brugere må gerne se dine billeder, men det må de annonyme ikke?
Avatar billede datajesper Nybegynder
23. august 2003 - 17:29 #5
1) AAhh - I see.. Lidt tung I/O :-)
2) Ja - jeg har et helt almindelige website, hvor anonyme bare kan trashe rundt. Og så skal der være et "autoriseret" del, hvor man, ikke bare udfra et gæt skal kunne finde billederne. Min første tanke var at ligge en mapp under "private" mappe kaldet XXYYZ12344321!iurfhguzdf, og så håbe på der ikke var nogen der kunne gætte det. Men blev enig med med selv om at der måtte være en anden løsning. På den anden side, så er det vil næsten lige så svært at gætte en sådanne mappenavn, som at gætte en user/password kombination :-)
Avatar billede datajesper Nybegynder
23. august 2003 - 17:32 #6
Hov - virus du skulle også have haft nogen point, havde ikke lagt mærke til du kun havde svaret som "kommentar"
Avatar billede virus Nybegynder
26. august 2003 - 10:15 #7
#datajesper
Husk for god skyld en lille robots.txt, du kan finde et lille eksempel på bruget her www.exp.dk/robots.txt
Du kan evt. på de forskellige sider smække mappenavnet som en variabel, på den måde skal du kun ændre mappenavnet eét sted, for at ændre hvor billederne ligger.

Anyway, points må du gerne beholde :)