Avatar billede mickni33 Nybegynder
22. august 2003 - 15:16 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

socket / gprs

Jeg vil gerne have mit socket program på min server, til at modtage data fra en hyperterminal og et Siemens gprs modem som sidder på en anden pc og er klient.
men det funker ikke helt.

er nået frem til denne kommando på klienten

AT+CGDCONT=2,ip,"min_udbyder",min.faste.ip.adresse

denne kommando virker og min hyperterminal skriver OK
Men der modtages intet på min server for den lytter på port: xxx og det nummer kan jeg ikke få smidt ind i AT kommandoen.
jeg vil også gerne have sendt en textstreng med så mit socket program kunne modtage denne streng.

Er der nogen ideer???
Avatar billede idle Nybegynder
22. august 2003 - 15:19 #1
Kan du måske bruge notationen ip:port som i 192.168.0.1:345
Avatar billede mickni33 Nybegynder
22. august 2003 - 15:20 #2
det troede jeg ville virke men så laver den fejl i min AT kommando :-(
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2003 - 15:22 #3
Du er jo nok nødt til at læse lidt i din manual.

Et gæt ville være:
  ,port
Avatar billede mickni33 Nybegynder
22. august 2003 - 15:28 #4
Jeg har gennemgået manualen men kan ikke finde noget om port nummer
Hvis der er nogen der har tid er den her
http://www.datek.no/Hardware/SiemensMC35/AT_Comma.pdf
Avatar billede mickni33 Nybegynder
22. august 2003 - 15:30 #5
Porten er åben igennem firewall'en
Avatar billede martinhh Nybegynder
22. august 2003 - 15:34 #6
Nu aner jeg ikke et flyvende næsehorm om det her, men i den PDF-fil er der jo også en e-mail adr. til support. Måske i sidste ende du kunne skrive til dem.. ;)
Avatar billede mickni33 Nybegynder
22. august 2003 - 15:35 #7
martinh>>
:-) god idé det prøver jeg
Avatar billede mickni33 Nybegynder
22. august 2003 - 15:36 #8
Avatar billede soepro Nybegynder
25. august 2003 - 08:54 #9
mickni33 >> Er det korrekt forstået, at du ønsker at lave en klient, som via dit server program, fyrer 'modem' kommandoer afsted fra en anden PC'er ? Altså i stil med Windows indbygget deling af internet-forbindelse ?

Så skal du stadig, som jeg skrev i svaret på dit andet indlægt, lave et socket client/server, hvor serveren så snakker direkte med dit modem. Igen, så skal du initiere din modem-forbindelse mod net-værket, hvor modemet selv connecter, førend du kan begynde at sende data. Under GPRS får du ikke en egentlig modem-forbindelse mod netværket, du skal betragte GPRS somom at den PC'er der har GPRS modemet er direkte tilsluttet hele internettet. Jeg vil næsten tro, at du efter d.o. kommando vil kunne køre f.eks. FTP direkte derefter, altid at OK kvitteringen er en kvittering for at modemet nu er on-line med GPRS netværket.
Avatar billede mickni33 Nybegynder
25. august 2003 - 08:56 #10
Min klient er ikke en PC men en PLC som skal ligge data i f.eks en database på min server via socket
Avatar billede mickni33 Nybegynder
25. august 2003 - 08:58 #11
soepro>>
PLC'en kan kun kobles til netværk via GPRS, derfor den lidt mystiske fremgangsmåde
Avatar billede soepro Nybegynder
25. august 2003 - 09:01 #12
Du kan jo evt. starte med at simplificere opgaven lidt, ved blot at lave en alm. dial-up forbindelse mod din internet udbyder vha. ATDT<telefonnummer> - så kan du da se om du har hul igennem til dit modem. Du skal formentlig lave noget i stil med:

1) Client: Send 'kald op til 33445566' til server via ip:port.
2) Server: Modtager 'kald op til 33445566' fra port.
  2a) Sender ATDT33445566 (eller lignende) til modemet og afventer OK
  2b) Modemet kvitterer med bl.a. 'Connected at 33600 BPS' eller noget i den stil, og server programmet er nu klart til at modtage den egentlige tekst.
  2c) Server returnerer 'OK' til Client
3) Client: Sender '<data strøm>' til server på ip:port
4) Server: Modtager '<data strøm>' og sender det direkte og uændret til det -stadig- åbne modem, og returnere status til client.
5) 3 og 4 gentages indtil hele kommunikationen er OK
6) Client: Sender 'Afslut opkald' til server
7) Server: Modtager 'Afslut opkald' og sender '++++' (normat AT 'leave datamode' kommando.) og dernæst f.eks. 'ATZ' eller 'AT&F' til modemet, hvilket afbryder forbindelsen. Status returneres til Client.
8) Client afslutter. (Evt. først efter at have sendt 'Afslutter client' til serveren, sådan at den ved hvornår den er færdig.)
Avatar billede soepro Nybegynder
25. august 2003 - 09:06 #13
mickni33 >> Hvor sidder modemet - på PLC'en eller på serveren ? Hvad "kan" PLC'eren i fht. data-overførsel ? Måske er det mest enkle at connecte til GPRS og dermed internettet, lave en simpel FTP-transfer af dataene til en bestemt IP-adresse, og så have et server-program til at overvåge den folder hvor FTP filen havner med jævne mellemrum. Du mister godt nok to-vejs kommunikationen, mens hvis PLC'eren kun skal aflevere statistiske/måledata, der ikke er tidskritiske, er det så ikke godt nok ? Hvad styrer PLC'en ?
Avatar billede mickni33 Nybegynder
25. august 2003 - 09:06 #14
OK
jamen så tror jeg at jeg inde på noget af det rigtige må lige prøve mig lidt frem

Tak for hjælpen alle
Avatar billede mickni33 Nybegynder
25. august 2003 - 09:08 #15
Lige nu styrer plc'en ikke noget det er bare legetøj :-)

modem sidder på PLC'en
Avatar billede mickni33 Nybegynder
25. august 2003 - 09:08 #16
modem har ikke indbygget webserver (som nogen modem'er har)
Avatar billede soepro Nybegynder
25. august 2003 - 11:02 #17
mickni33 >> Ok, så er jeg med på "opstillingen" - så skal du få din PLC til at lave en socket connection EFTER at modem'et har kvitteret 'OK' for at GPRS-forbindelsen er oprettet. Får du den samme IP-adresse til PLC'en hver gang, kunne du måske overveje at lave din server spørge direkte på PLC'en i stedet for ?
Avatar billede mickni33 Nybegynder
25. august 2003 - 11:07 #18
Det får PLC'en ikke. den sender en streng med ipadresse og port, med AT kommando, til modemet  som sender beskeden over trådløs til min PC på adsl'en

Tror det er noget med den AT kommando der ikke bliver skrevet ordentlig
For min serversocket kan godt modtage fra forskellige test PC'er

Nå men jeg prøver mig lige frem ellers mange tak
Avatar billede soepro Nybegynder
25. august 2003 - 11:20 #19
Har du prøvet at "fyre" modem kommandoen fra en PC'er ?
Avatar billede mickni33 Nybegynder
25. august 2003 - 11:24 #20
Ja men fra en hyperterminal og der laver den koks.
Men kommandoen skriver OK som om den er gået  igennem men serveren siger ikke engang at der er connection.
Avatar billede soepro Nybegynder
25. august 2003 - 11:39 #21
Vi har vist bevæget os over i hvordan man snakker med en Siemens GPRS telefon, og bruger modem kommandoerne - det har vist ikke så meget med C++ at gøre mere.

Jeg hopper af her.
Avatar billede mickni33 Nybegynder
25. august 2003 - 11:42 #22
Du skal have tak for hjælpen også tak til de andre som har hjulpet