Avatar billede lassel Nybegynder
22. august 2003 - 14:40 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Samba-deling af USB-storage hdd

Hejsa...

Jeg har et redhat 9.0 system tilsluttet lokalnetværk og en usb-hdd

USB-hdd'en fungere fint mounted lokalt set på redhat... jeg kan skrive, oprette og slette som jeg vil... i fat32-format.

Min samba-server fungerer også ok med XP-klienterne... normale samba-delinger med public access og rw kan fint skrive, slette oprette osv på unix-delinger...

Men laver jeg så en public samba-deling af USB-hdd'en ser det også fint ud... man kan her bare ikke slette, rette og oprette :o(

Delingen er sat nøjagtig op som en unix-deling der virker... men det virker som at det ikke kan lade sig gøre at lave "fuld" deling til usb-enheder vha. redhat 9.0 / samba-server?

Laver jeg ftp-access til enheden, er det heller ikke muligt at oprette-slette osv på usb-enheden.

Min fstab må da være sat ok op, siden jeg med root sagtens kan skrive på den.

Hvad kan det være?
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
22. august 2003 - 14:54 #1
Hvordan er rettighederne på de mapper din USB mounter som/i
Avatar billede lassebm Nybegynder
22. august 2003 - 15:19 #2
prøv på det drev/mappe på din usb enhed at skrive

chmod 777 mappenavn

f.eks. hvis du har en mappe der hedder "ting" på din usb enhed og du har lavet et share til den i samba, gør du som følger

chmod 777 ting
Avatar billede lassel Nybegynder
22. august 2003 - 15:20 #3
drwxr-xr-x    2 root    root        4096 aug 31  1999 cdrom
drwxr-xr-x    7 root    root        32768 aug 22 10:58 usbhd

og hvis jeg unmounter og retter til
drwxr-xr-x    2 root    root        4096 aug 31  1999 cdrom
drwxrwxrwx    2 root    root        4096 aug 22 10:27 usbhd

retter systemet det selv tilbage når jeg mounter usbhd :(

Det er godtnok der problemet er... andre end rott kan ikke skrive på den... hmmm fstab?

/dev/sda1              /mnt/usbhd              vfat    rw,defaults        1 2

er det den der retter tilbage når jeg mounter?
Avatar billede lassel Nybegynder
22. august 2003 - 15:21 #4
chmod 777 kan man ikke gøre på en mappe der er mounted... og hvis jeg gør det inden jeg mounter, giver det samme resultat... systemet retter selv tilbage så den hedder 0755 istedet :(
Avatar billede janpo Nybegynder
22. august 2003 - 21:22 #5
Kunne du prøve at mounte med :
mount -t vfat -o umask=000 /dev/sda1 /mnt/usbhd
Jeg tror ikke det er Samba, der er problemet.
Avatar billede lassel Nybegynder
22. august 2003 - 22:37 #6
Det funker janpo...

Men er det ikke muligt at lave det i fstab... med auto mount... sådan at den mountes automatisk når serveren startes?

Lav lige som svar så jeg kan give dig points!
Avatar billede janpo Nybegynder
23. august 2003 - 11:26 #7
et svar
Avatar billede janpo Nybegynder
23. august 2003 - 11:30 #8
Mon ikke noget lignende dette her skulle virke i /etc/fstab :
/dev/sda1      /mnt/usbhd          vfat  rw,umask=000,defaults    1 2
Avatar billede lassel Nybegynder
23. august 2003 - 17:49 #9
Det funker... takker for hjælpen!