Avatar billede the_boss.dk Nybegynder
22. august 2003 - 08:56 Der er 13 kommentarer

FTp adgang gennem iptables

Hej eksperten

Mit problem med iptables er at jeg ikke kan få routet port 21 (FTP) så brugere udefra kan komme ind. Internt virker det men bare ikke når en bruger udefra skal ind hvordan gør jeg det??

Jeg har prøvet at skrive:

iptables -A INPUT -j ACCEPT -p tcp --dport 21

men der virker det kun internt og ikke udefra, jeg tror problemmet ligger i noget routing af en art

Håber der er nogen der kan hjælpe:)

M.V.H

the_boss.dk
Avatar billede riversen Nybegynder
22. august 2003 - 09:00 #1
nu er jeg ikke linux haj, men vil lige nævne, hvis der bruges passiv ftp kan det være problemet.
Avatar billede janpo Nybegynder
22. august 2003 - 16:18 #2
Den sidste regel i INPUT chain kan du lave med : iptables -A INPUT -j LOG og så kan du prøve at forbinde udefra og derefter kigge i /var/log/messages for at se hvilke pakker, der bliver droppet.
Avatar billede janpo Nybegynder
22. august 2003 - 16:19 #3
Jeg glemte at sige at port 20 også er involveret i den ene mode af FTP. Port 1500 til 5000 er involveret i den anden mode. Jeg kan bare aldrig huske hvad der er hvad.
Avatar billede riversen Nybegynder
22. august 2003 - 16:40 #4
port 20 har da ikke noget med ftp at gøre
Avatar billede riversen Nybegynder
22. august 2003 - 16:41 #5
og de passive porte bestemmer man normalt selv
Avatar billede janpo Nybegynder
22. august 2003 - 19:26 #6
riversen -> her er et uddrag af c:\windows\system32\drivers\etc\services :
ftp-data          20/tcp                          #FTP, data
ftp                21/tcp                          #FTP. control
Avatar billede riversen Nybegynder
22. august 2003 - 19:37 #7
well, kig i rfc'en...der står intet nævnt, og det tager jeg for gode varer
Avatar billede riversen Nybegynder
22. august 2003 - 19:38 #8
data port angives enten af klienten i port kommandoen eller fra serveren ved passiv, og hvis det kun var port 20 ved passiv betyder det kun en passiv klient af gangen
Avatar billede riversen Nybegynder
22. august 2003 - 19:43 #9
iøvrigt er der heller ingenting i vejen med at bruge port 9900-10000 i den passive mode, som jeg går ud fra du kaldet "den anden mode"
Avatar billede janpo Nybegynder
22. august 2003 - 20:45 #10
riversen -> Du har ret. Port 20 bruges kun ved aktiv FTP. De fleste klienter idag kører vist passiv FTP.
For at komme tilbage til the_boos.dk's problem. Du kunne måske prøve dette her :
"iptables -A INPUT -p tcp --sport 1024: --dport 1024: -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT"
Det hele på en linie, uden quotes.
På den måde bruger du ip_conntrack_ftp kernemodulet til at acceptere indgående forb på den port over 1024, som klient og server nu måtte vælge.
Avatar billede riversen Nybegynder
22. august 2003 - 20:59 #11
det bruges heller ikke fast til aktiv ftp...
Avatar billede janpo Nybegynder
22. august 2003 - 21:07 #12
http://www.iana.org/assignments/port-numbers
Det er vist autoriteten når det kommer til numre på dit og dat på internettet.
Avatar billede riversen Nybegynder
22. august 2003 - 21:19 #13
jeg holder ved. Har programmeret en ftp-server, og brugte det ikke. Kan måske være man binder lokalt til port20 fra serversiden men klient porten er i hvert fald ikke 20