Avatar billede goose Nybegynder
21. august 2003 - 09:24 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Sætte en sessionid i global.asa ? part II

Tidligere spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/390043

Jeg har nu prøvet at slå cookies fra i min browser og selv om jeg vælger af blokerer for en cookie, så udskriver den da stadigvæk cookien / session.sessionID, men hvorfor ?

Jeg har bla. prøvet med http://www.w3schools.com/asp/showasp.asp?filename=demo_sessionid og uanset om jeg svarer bloker til det hele, ja så udskriver den sg* stadigvæk et id nummer på mig.

Jeg havde planer om at bruge denne fremgangsmåde i forbindelse med min shop til at følge brugeren ved at tildele vedkommende et uniks nummer i global.asa som består af session.sessionID + now, og det skulle jo gerne være sådan, at hvis brugeren ikke accepterer cookies / sessions skulle vedkommende komme til en side hvor der står at man skal aktiverer dette for at handle.

Er der en venlig sjæl der vil prøve at skære det her ud i pap for mig, jeg er villig til at forhøje point til max hvis det er nødvendigt.

/Goose
Avatar billede vbcoder Nybegynder
21. august 2003 - 10:01 #1
jeg kan se problemet - det er lidt underligt at selv om man blokerer for cookies i browseren bliver det stadig registreret serverside ???

jeg fandt dette som måske indeholder lidt af løsningen

http://activedeveloper.dk/forum/forum.asp?mid=28426

//vbcoder
Avatar billede soes Nybegynder
21. august 2003 - 10:05 #2
Hvad nu hvis du først skriver en cookie og herefter forsøger at læse den. Hvis du kan læse værdien så må det jo være fordi at der er adgang til cookies. Hvis du ikke kan læse, ja gæt selv.
Avatar billede stampehansen Nybegynder
21. august 2003 - 10:17 #3
Du kan ikke så Session cookien fra hvis du bruger MSIE som browser. Sessions cookien er en "speciel" coockie som jo kun eksisterer i den enkelte sessions på disken, hvorefter den bliver slettet. Derfor gives der lov til at skrive den slags cookies selvom "alle" cookies er slået fra.
Avatar billede stampehansen Nybegynder
21. august 2003 - 10:18 #4
Derfor er det korte svar: Hvis du bruger Session variable har du intet (så godt som) at bekymre dig om :)
Avatar billede vbcoder Nybegynder
21. august 2003 - 10:26 #5
Det kan undre - men det måske bare bill i en nøddeskal - at under internetindstillinger i ie6 - beskyttelse af personlige oplysninger - knappen avanceret, har man mulighed for at at sætte forskellige parametre vedr. cookies. Deriblandt muligheden for at deaktivere cookies under sessionen?

Jeg kan se at det ikke er nemt at kontrollere....

//vbcoder

Avatar billede vbcoder Nybegynder
21. august 2003 - 10:28 #6
>soes> jeg har prøvet det - visualcoder.dk/testasp/test_session.asp og uanset din browsers indstilling kan jeg læse de data jeg selv sætter

mærkeligt ikke?

//vbcoder
Avatar billede goose Nybegynder
21. august 2003 - 10:33 #7
stampehansen>> du skriver at jeg så godt som intet har at bekymre mig om, men hvis jeg vil bruge den nævnte metode til at identificerer hvilke varer en bruger ligger i kurven, har jeg så ikke et problem ?
Scenarie:

Brugeren vælger en vare, varens id lægges i databasen sammen med det (forhåbentlig) unikke nummer som bliver tildelt i global.asa.

Hvis han så vælger at lægge endnu en vare i kurven, får han så ikke blot et nyt unikt nummer hvis browseren ikke accepterer session cookies ?

Hvis det er tilfældet, så kan det jo ikke lade sige gøre at bruge denne metode .....

/Goose
Avatar billede vbcoder Nybegynder
21. august 2003 - 12:33 #8
hele tricket består i at sætte en session cookie og en fil cookie når brugeren lander - i dit tilfælde i global.asa.

det næste sted brugeren lander er typisk en default.asp

der checker du dine test cookies.

Hvis de så ikke er til stede - så ved du det da de er tomme

//vbcoder
Avatar billede vbcoder Nybegynder
21. august 2003 - 12:34 #9
www.visualcoder.dk/testasp/test_session.asp - den sætter variabler og tester så i test_cookies.asp

//vbcoder
Avatar billede goose Nybegynder
21. august 2003 - 12:42 #10
vbcoder>> ja du er inde på noget af det rigtige, i det eksempel du har lagt op, får jeg godt nok en tom session hvis jeg slår cookie fra i browseren, men cookie viser stadigvæk "test".
Vil du af med koden for eksemplet ?

/Goose
Avatar billede vbcoder Nybegynder
21. august 2003 - 13:31 #11
test_cookie.asp skriver selv koderne ud

//vbcoder
Avatar billede vbcoder Nybegynder
21. august 2003 - 13:38 #12
så vidt jeg kan se -
hvis bloker cookies er sat til oprindeligt websted og session cookies er blokeret - bliver cookies blokeret.

Hvis en af de to er sat til accepter vil session cookies under alle omstændigheder være aktive for det oprindelige websted.

For at du kan bruge onlinebetaling er du nødt til at bruge filbaserede cookies da du skal sende brugeren til et betalingssystem og når han kommer tilbage skal du stadig vide hvad han har bestilt.

Hvis ikke du bruger onlinebetaling kan du 'nøjes' med session cookies.

//vbcoder
Avatar billede goose Nybegynder
21. august 2003 - 13:56 #13
vbcoder>> jamen det er meningen at der på et tidspunkt skal kobles onlinebetaling på, så efter det du skriver skal jeg jo nok fokuserer på den filbaserede cookie.

Jeg takker for hjælpen indtil videre, nu har jeg lidt at arbejde videre med.

/Goose