Avatar billede ddn Nybegynder
18. december 2000 - 08:06 Der er 15 kommentarer

Relationer & VBA

Hvordan sletter/ændrer/opretter man relationer med VBA ???
Avatar billede ddn Nybegynder
18. december 2000 - 08:19 #1
Problemet er at jeg skal ændre indholdet i nogle poster hvor relationerne ikke tillader kaskadevis opdatering.
Avatar billede ikuyucu Nybegynder
18. december 2000 - 08:44 #2
Du bruger recordset og SQL
Avatar billede ddn Nybegynder
18. december 2000 - 08:47 #3
Kan du ikke komme med et eks.  Jeg har knoklet med det den halve nat, men uden held...
Avatar billede ikuyucu Nybegynder
18. december 2000 - 08:58 #4
OK. Hvis jeg har forstået ret så har du nogle poster i en tabel som du gerne vil rette. Med recordset edit og update kan du redigere værdien og opdatere din tabel. Hvis du ikke har åbnet for din tabel så skal du lige åbne den og finde de poster som du skal opdatere og sætte værdiene til de nye værdier. Prøv at kigge under hjælp og recordset og update jeg er sikker på at det vil hjælpe dig en hel del.
Avatar billede ddn Nybegynder
18. december 2000 - 10:03 #5
hmmm....

har jeg prøvet - i flere forskellige varianter men uden held.

The record cannot be deleted or changed because table <tabelnavn> includes related records.
Avatar billede ddn Nybegynder
18. december 2000 - 12:40 #6
Hmm. jeg prøver i en anden kategori
Avatar billede ikuyucu Nybegynder
18. december 2000 - 12:41 #7
For mig lyder det som om at du ændrer forkert. Du kan ikke slette men det skulle ikke være noget problen at ændre på dataerne. Prøv lige at fortæl lidt mere, evt. kom med din kode
Avatar billede ddn Nybegynder
18. december 2000 - 12:47 #8
Jeg skal ændre et nr som optræder i flere tabeller. Hvis jeg bruger :

If svar = vbYes Then
  With LrMed
      .MoveFirst
        Do While Not .EOF
            If !MedId = glID Then
              .Edit
              !MedId = NytID
              .Update
              AntalPoster = AntalPoster + 1
            End If
        .MoveNext
        Loop
  End With

får jeg bedskeden at jeg ikke kan ændre i tabellen fordi der er relaterede poster.
Avatar billede ikuyucu Nybegynder
18. december 2000 - 12:50 #9
Det nummer som du skal opdatere er den automatisk genereret i tabellerne, indgår den i en relation???
Avatar billede ikuyucu Nybegynder
18. december 2000 - 12:51 #10
Hvilket fejlnummer får du?
Avatar billede ddn Nybegynder
18. december 2000 - 12:53 #11
Det nr jeg skal ændre er et tekstfelt og er ikke automatisk generet, men indgår i mange relationer.
Avatar billede ddn Nybegynder
18. december 2000 - 12:54 #12
Jeg får følgende fejl :

The record cannot be deleted or changed because table <tabelnavn> includes related records.
Avatar billede ikuyucu Nybegynder
18. december 2000 - 12:58 #13
I de relationer som du har defineret har du brugt \"referentiel integritet\", så bliver du nød til at krydse \"Kaskadevis opdatering af relaterede felter\" af ellers vil du få dette problem.
Avatar billede ddn Nybegynder
18. december 2000 - 13:00 #14
I know, men det er ikke lige muligt. Det modul jeg er ved at programmere har sammenkædede tabeller fra den database med de kedelige relationer.

Jeg kan godt slette relationer, men hvordan kan jeg ændre dem ???
Avatar billede ikuyucu Nybegynder
18. december 2000 - 13:07 #15
Du bliver nød til at slette den gamle og sætte den nye ved at bruge CreateRelation. Man kan ikke umiddelbart ændre en relation.