Avatar billede bss Nybegynder
20. august 2003 - 00:20 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

ASP/php hjælp

Jeg har en del erfaring med php - men nu er der noget som jeg blir nødt til at kode med ASP. Så var det jeg tænkte, at der måske findes en sammenligning eller noget i den stil, som kan være til hjælp så man ikke roder sig ind i de helt store problemer
Avatar billede slots_norton Nybegynder
20. august 2003 - 00:22 #1
Jeg tror du skal smide noget kode, ellers bliver det jo en gætteleg
Avatar billede bss Nybegynder
20. august 2003 - 00:24 #2
Jeg tænkte at få nogen råd inden jeg "tyr" til ASP :)
Avatar billede slots_norton Nybegynder
20. august 2003 - 00:29 #3
Jeg tror ikke du kan få et eler andet program til at sammenligne din PHP kode og så få den til at virke i ASP.
Det er jo umuligt når man tænker over det, for programmet kan jo ikke vide hvad man vil når man programmere ... Så det er en lidt svær sag.

Ellers så vent til der kommer en asp mand, som også har kendskab til php - så kan det vist ikke gå helt galt
Avatar billede mm12010 Nybegynder
20. august 2003 - 08:16 #4
jeg kan en lille smule php, men hvad er det helt præcist du er ude efter?

prøv evt. at tage en kogger her:
http://www.eksperten.dk/list.phtml?method=and&excerpt_on=1&searchtype=txt&words=asp+vs+php

Der er ingen væsentlig forskel i funktionalitet eller performance på disse serverside-teknologier. Dog er ASP som det eneste sprog reelt set bundet til Windows platformen(ASP kan dog også afvikles på en unix maskine i dag med Chili!ASP), mens PHP har hjemme i UNIX-miljøet, men sagtens kan afvikles på en Windows-maskine.
En væsentlig ting der dog er værd at bemærke er at PHP har en lang række indbyggede funktioner, hvor man i ASP er afhængig af komponenter og objekter. Således har PHP en indbygget mail-funktion(’mail()’), hvor man i ASP er nød til at benytte et komponenter for at sende mail, blandt de mest brugte kan nævnes JMail, CDONTS, ASPmail og ASPemail. Ligeledes findes der i PHP en indbygget funktion(’move_uploaded_file()’) til upload af filer til serveren. I ASP kan denne funktion kunne benyttes efter oprettelse af et upload objekt, eksempelvis aspSmartUpload, ASPupload eller ABCUpload. Til filhåndtering skal der også oprettes et objekt i ASP, her kan man benytte det indbyggede ’Scripting.FileSystemObject’ eller en tredjepartskomponent hvis der ønskes avancerede funktioner. I PHP er der en lang række indbyggede funktioner til filbehandlig, eksempelvis ’filesize()’ og ’file_exists()’.

Hvad der vælges afhænger ofte af smag og behag (som nogle gange er tilnærmelsesvis religiøs), hvilken platform man kører på, hvilke øvrige sprog/teknologier man kender og som det evt. skal anvendes sammen med.

Diskussionen går jo et langt stykke hen ad vejen på det samme som diskussionen Windows contra Linux. I grund og bund kan de det samme. Den store forskel er, at PHP er open source.
Avatar billede soes Nybegynder
20. august 2003 - 09:50 #5
problemer kan du ikke helt undgå, men hvis du har lidt referencer kan det hjælpe dig lidt på vej.
Her er en oversigt over de funktioner der er tilrådighed hvis du vælger at bruge VbScript (hvilket en meget stor del gør) http://msdn.microsoft.com/library/en-us/script56/html/vbscripttoc.asp

Her er en oversigt over de forskellige objecter der nu engang er i asp
http://www.devguru.com/Technologies/asp/quickref/asp_intro.html

Der er mange som henviser til den TUT fra www.html.dk har dog aldrig selv brugt den. http://www.html.dk/tutorials/asp/

Da jeg startede med at lære asp valgte jeg at købe mig en bog, lidt dyr men meget god. Den hedder Active Server Pages 2.0 Proffesionel fra Wrox. Efter at jeg har købt min bog er der udkommet en bog til version 3.0 men den har jeg dog ingen erfaring med, men mon ikke at den holder de samme flotte standarder som resten af de bøger de sender ud på markedet.

Hvis du skal have hjælp til noget så er www.eksperten.dk/kat/3 et meget godt sted med hurtigt svar. Jeg har førhen brugt www.activedeveloper.dk meget hvor der er et godt forum, samt søgefunktion.

Håber at dette hjælper lidt.