Avatar billede koden12 Nybegynder
19. august 2003 - 11:19 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

DBGrip med Faldnedlem

Kan jeg på en DBGrip i delphi sætte en faldnedlem med x antal rækker som vises i faldnedlemmen ?
Eller bruges der noget andet ?
Gerne med en mulighed for at mussen kan pege på den og få den række frem.
Har nogel set sådan en ?
VH
SpørgerJørgen
Avatar billede tolderlund Nybegynder
21. august 2003 - 09:06 #1
Er der nogen der forstår hvad han snakker om?
Avatar billede koden12 Nybegynder
21. august 2003 - 11:11 #2
Jeg prøver igen :)
En DBGrid hvor en (eller flere) af rækkerne ligner en DBComboboks eller en comboboks med en faldnedlem man kan pege på med sin Mus så kommer den man peger på.
VH
SpørgerJørgen.
Avatar billede tolderlund Nybegynder
21. august 2003 - 12:55 #3
Jeg er stadig ikke sikker på hvad du mener med faldnedlem?
Det var nemmere hvis du brugte de oprindelige engelske udtryk i stedet for nogle hjemmestrikkede fordanskninger.
Men jeg tror at jeg forstår nu hvad du vil.
Det du har brug for er Orpheus fra TurboPower.
TurboPower har for nylig lagt deres fremragende Delphi komponenter ud på SourgeForge til gratis brug.
Gå til
http://sourceforge.net/projects/tporpheus/
og download Orpheus komponent pakken.
Der er et example project EXDBCB.DPR der viser det du efterspørger. Tror jeg...
Avatar billede duck Nybegynder
27. august 2003 - 09:42 #4
Hvorfor bruge TurboPower (bevares - gode komponenter), når standard-komponenterne kan løse opgaven ?

På dataset-komponenten (TTable, TQuery, ..) opretter du et lookupfelt (dblklik på TTable, vælg new field). Lookupfelt'et skal bruge en anden dataset-komponent til at udfylde comboboksen.

Virker ret godt...
/duck
Avatar billede koden12 Nybegynder
27. august 2003 - 11:36 #5
Ja jeg fandt heller ikke nogen løsning ved TurborPower.
Men som du siger kan der laves et andet Field på den måde men der mangler en Drop-Down list på dem. Også selv om det er et LookupFelt.
Det er en Delphi 4.0 og den har ikke ADO tror jeg det hedder.
VH
SpørgerJørgen
Avatar billede duck Nybegynder
27. august 2003 - 12:57 #6
Nu er det jo et stykke tid siden jeg brugte Delphi 4 (kører pt. D7 Pro), men hvis den har et lookup field skal du sætte følgende:

Name - et felt navn, må ikke eksistere på dataset-komponenten i forvejen
Type - en felt type, string, integer, whatever...
FieldType = Lookup
Dataset - skal peje på din query, som udfylder comboboksen med muligheder
KeyField - skal peje på dit id-felt i dataset-komponenten. Altså det felt som linker til din opslagstabel.
LookupField - skal peje på dit id-felt i query-komponenten. SKal have samme datatype som KeyField. KeyField i din tabel skal jo peje på LookupField i din opslagstabel.
ResultField - skal peje på det felt fra query-komponenten, som skal vises i grid'en fremfor de intetsigende id-felter.

Et lookup-field behøver ikke at køre med ADO komponenter (adgang til MS Access og MS SQL, bl.a.) men kræver blot komponenter der er DataSet-kompatible, som kan være TTable, TQuery, TIBTable eller TIBQuery for at nævne nogle få.

Comboboksen bliver først synlig når grid'en er i edit-mode.

Jeg håber dette hjælper ...

Hvis du får det til at virke vil jeg gerne vide om du også får en EOleException, som vist er relateret til ADO komponenterne.

Jeg kan nåes på anders@jonaside.com

/duck
Avatar billede koden12 Nybegynder
27. august 2003 - 16:26 #7
Jeg kan ikke få det til at virker.
Men jeg kan lave en knap nu : )
Den kan lukke en massagedlg op : )
Kunne man få den til at lukke noget andet op ?
En tekst database fil?
En database ?
VH
SprøgerJørgen
Avatar billede duck Nybegynder
27. august 2003 - 17:05 #8
Det er lidt svært når du ikke kører en nyere version af Delphi. Jeg kan ikke huske hvordan LookupField var i D4. Du kan evt. sende et screenshot af LookupField dialog-boksen til anders@jonaside.com, så kan vi måske komme lidt tættere på en løsning. Ærgeligt man ikke kan past'e grafik i experten .....

/duck
Avatar billede koden12 Nybegynder
27. august 2003 - 19:10 #9
Jeg fik lavet et nyt felt i en Table2 og sat den ind i DBGrid men der kommer ikke nogen Drop Dawn list på.
VH
SpørgerJørgen