Avatar billede xiphias Nybegynder
19. august 2003 - 09:54 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan man putte default værdier på select statements

Jeg har lavet en database og fundet ud af at mine brugere skal have et "Aktiv"-felt.
siden der er ret mange stedet det skal rettes, ønsker jeg ikke at skulle putte "And Aktiv=1" på 150 steder.

så jeg tænkte om det var muligt at putte en default værdi på, således at hvis man ikke angiver noget ville den kun returnere felter med værdien 1
(svarer til at den automatisk putter where aktiv=1 på, hvis det er mere forståeligt)

/Emil
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
19. august 2003 - 09:56 #1
Snakke vi ASP? Eller hvad?
Avatar billede xiphias Nybegynder
19. august 2003 - 09:58 #2
systemet er baseret på asp, men halvdelen er flyttet over på vb.net
Avatar billede pierrehusted Nybegynder
19. august 2003 - 09:59 #3
Du kan lave et VIEW, som har WHERE betingelsen på - og så bruge det view der hvor du ellers bruger tabellen.

Men så skal du jo stadigvæk rette alle de steder der bruger tabellen.

Hvis du har mulighed for at lukke systemet ned, så kan du omdøbe tabellen til noget andet (f.eks. sætte _TABEL i slutningen af navnet), og så omdøbe VIEWet til tabellens gamle navn.
Men det vil gøre at systemet er nede mens du retter.
Avatar billede xiphias Nybegynder
19. august 2003 - 10:04 #4
Men det vil vel skabe problemer når jeg laver en update, eller tager jeg helt fejl der?
Avatar billede xiphias Nybegynder
19. august 2003 - 10:06 #5
erm, altså hvis jeg omdøber
Avatar billede pierrehusted Nybegynder
19. august 2003 - 10:06 #6
Nej, jeg mener godt at du kan lave UPDATE på et VIEW.

Og AKTIV = 1 betingelsen vil vel ikke give problemer - vil den ??
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
19. august 2003 - 10:09 #7
Du kan ikke altid opdatere et view, og det er i hvert fald ikke en fordel at gøre det. Brug et view til at vise data, og opdater tabellerne "ved siden af"
Avatar billede xiphias Nybegynder
19. august 2003 - 10:20 #8
mange tak, langt mere smertefrit end frygtet (og update funker alle 40 steder) godt at have test scripts