Avatar billede drinkit Praktikant
18. august 2003 - 20:21 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Position absolute.. Eller noget?

hej.
www.steen-moller.dk/mikael

Tryk på knappen "Menu 1" der kan i se at min hjemmebryggede dropdown menu ikke helt virker.. Den skal bare ignorere at der står noget tekst i tablet, og "droppe down" oven på teksten, hvis i forstår - Hvis ikke i forstår så spørg endelig! :)
Avatar billede fidusen Nybegynder
18. august 2003 - 22:30 #1
Kan ikke helt gennemskue problemet, men forsøg evt. med z-index vha. css
Se f.eks. http://www.html.dk/tutorials/css/lektion15.asp
Avatar billede roenving Novice
19. august 2003 - 02:42 #2
Du fortæller ikke div'en hvor den skal være henne, så det kan den ikke vide, derfor placerer den sig 'bare' der hvor den nu er !-)

For at få den på plads må du fortælle den at den skal være lige under og de der ca. 15 px længere nede end den menu som åbner den ...

Altså left:215px og top:75px (eller hvad det nu er !-)
Avatar billede drinkit Praktikant
20. august 2003 - 14:02 #3
Tak roenvig - du lægger bare et svar ;)
Avatar billede drinkit Praktikant
20. august 2003 - 14:04 #4
Men så igen, hvis man gør windows vinduet lidt mindre, så flytter min div sig :/
Avatar billede roenving Novice
20. august 2003 - 14:37 #5
Ja, det er et problem, som kun kan løses ved at positionere kalorius dynamisk, det kn vi dog også:

Sæt dette script ind (i script-tags !-)
function posDiv(elm,target) {
    for(var zx=zy=0;elm!=null;zx+=elm.offsetLeft,zy+=elm.offsetTop,elm=elm.offsetParent);
    target.style.top = (zy + 25) + "px";
    target.style.left = zx +  "px";
}

Og gør så sådan i body-tagget:
<body onload="posDiv(document.getElementById('information'),document.getElementById('hidden'))" onresize="posDiv(document.getElementById('information'),document.getElementById('hidden'))">

Og giv den td, som indeholder linket et id:
<td id='information' onclick="foldUd()" onmouseover="changebg(this,'in');" onmouseout="changebg(this,'out')" align="middle" width="25%" bgcolor="#5a717b"><span class="menu">Information</span></td></div>
<div id='hidden' style="visibility: hidden;position:absolute;left:178px;top:53px">
Avatar billede roenving Novice
20. august 2003 - 14:39 #6
Hvis du skal have lavet nummeret med flere divs, skal vi nok finde på noget andet end de lange kald ...

-- og de 25, som er brugt skal selvfølgelig erstattes af den lodrette afstand fra cellens top !-)
Avatar billede drinkit Praktikant
20. august 2003 - 16:20 #7
Ok - der er altså ingen "LET måde" at gøre det på ? - Det er jo rimelig meget kode der skal til her, kan jeg se.. se eks. www.xup.dk -> Den side benytter dropdown menuen!
Avatar billede roenving Novice
20. august 2003 - 16:38 #8
Næh, desværre findes der ikke noget som hedder 'follow that element' hverken i den ene eller den anden del af dhtml-konceptet, så det skal gøres 'langsomt' ...

Men ovenstående virker godt nok også 'báre', så det er helt fint at putte ind !-)

-- og koden fylder tre linjer, det er da ikke meget -- slet ikke i forhold til det jeg brugte før olebole gjorde opmærksom på denne løsning !o]

'-)
Avatar billede drinkit Praktikant
20. august 2003 - 16:40 #9
Hehe - Du for points.. Tak for hjælpen ;) Nu har jeg lidt flere kort på hånden!
Avatar billede roenving Novice
20. august 2003 - 16:45 #10
-- og tak for points ;~}