Avatar billede normann Nybegynder
16. august 2003 - 18:54 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Connecte til Access på en anden computer

Hej,

Jeg sidder og prøve at lære lidt mere end godt er om ADO og .NET ;)

Mit problem er at jeg gerne vil connecte og hente/opdatere data på en access 2000-database som ligger på en anden computer, hvortil jeg har ftp adgang. Mit klientprogram er programmeret i C#.

Jeg har ingen problemer med at bruge databasen, hvis jeg laver en lokal kopi, som jeg connecter til; men jeg kan ikke helt greje om det kan lade sig gøre at connecte direkte til databasen på den anden server.

Nogle ideér/forslag ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. august 2003 - 18:56 #1
det kan ikke lade sig gøre
Avatar billede burningice Nybegynder
16. august 2003 - 18:58 #2
no can do... simpelt svar på et simpelt spørgsmål

istedet kan du gøre et af følgende

1. Skift til noget ordenligt, f.eks. MSDE, MS SQL eller MySQL istedet for Access, hvilket ikke opererer på filniveau
2. Lav et interface til din database, som andre computere kan gøre brug af. Det kan f.eks. være en aspx-fil eller en webservice, som lytter på sql-queries, executer dem og returnerer resultatet. Bemærk dog, at denne løsning mere er en proof of concept, og ikke kan bruges så snart der begynder at komme mange queries i sekundet.
Avatar billede normann Nybegynder
16. august 2003 - 19:04 #3
Ja jeg har selv tænkt tanken med aspx sider - men det er jo lidt for trælst
Avatar billede normann Nybegynder
16. august 2003 - 19:06 #4
Anywayz - tak for de hurtige kommentarer - jeg tager asp-hatten på i et par timer :(
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2003 - 08:33 #5
Det kan faktisk lade sig gøre at connecte til en Access database på en fremmed maskine, men kun hvis du har shared et drev på maskinen.

Det du skal gøre er at på den maskine hvorpå Access databasen ligger skal du oprette en bruger med _samme_ brugernavn og password som den bruger der logger på den maskine hvor dit C# program kører.

Se også: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://support.microsoft.com:80/support/kb/articles/Q253/5/80.asp&NoWebContent=1
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. august 2003 - 08:41 #6
Men som spørgeren siger, så har han kun ftp-adgang.