Avatar billede martins Nybegynder
15. august 2003 - 16:33 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

SQL hjælp igen

Hejsa

Jeg står igen og har brug for ekspertise i forbindelse med et par SQL sætninger.

Jeg har en tabel, hvor jeg gemmer forskellige billeder. Hvert billede har et felt til en talværdi. Dette felt kalder vi tal. Denne talværdi kan godt være den samme for flere billeder. Og der skal kun kunne vælges mellem billeder, hvor tal <> 0.

SQL sætning # 1

Jeg står på et billede, med en værdi i tal jeg selv har angivet. Hvordan finder jeg id'et for det billede som har en værdi der er lig eller højere den værdi tal har nu?

SQL sætning # 2

Jeg står på et billede, med en værdi i tal jeg selv har angivet. Hvordan finder jeg id'et for det billede som har en værdi der er lig eller lavere den værdi tal har nu?
Avatar billede toleranzen Nybegynder
15. august 2003 - 16:43 #1
# 1

select id from billeder where tal >= dit_tal_her

# 2

select id from billeder where tal <= dit_tal_her

Eller fatter jeg ikke spørgsmålet ?
Avatar billede mm12010 Nybegynder
15. august 2003 - 16:47 #2
og i asp:

strSQL1 = "SELECT * dintabel WHERE tal >= " & tal
strSQL2 = "SELECT * dintabel WHERE tal >= " & tal
Avatar billede mm12010 Nybegynder
15. august 2003 - 16:47 #3
strSQL1 = "SELECT * dintabel WHERE tal >= " & tal
strSQL2 = "SELECT * dintabel WHERE tal <= " & tal
Avatar billede mm12010 Nybegynder
15. august 2003 - 16:48 #4
Avatar billede martins Nybegynder
15. august 2003 - 16:50 #5
Nej jeg har sikkert ikke formuleret mig korrekt...

Det skal bruges til en næste og forrige funktion. Toleranzen din fungerer ikke, da billedet bare vil loope mellem 2.
Avatar billede martins Nybegynder
15. august 2003 - 16:50 #6
Hvis der er flere billeder hvor tal er ens, skal jeg altså have en måde at kende dem fra hinanden, dog stadig sortere efter tal (håber det giver mening)
Avatar billede martins Nybegynder
15. august 2003 - 17:31 #7
Ingen ideer ?

Problemet er vel lidt, at hvis man gør som jeg umiddelbart ville synes, og siger tal < " & tal, så sker der bare det at access springer over de poster hvor tal = det du er på nu. Hvis man så sætter = på, tal <= " & tal, så looper man bare mellem 2 poster.
Avatar billede mm12010 Nybegynder
15. august 2003 - 17:52 #8
hvad så hvis du gør sådan:

strSQL2 = "SELECT * dintabel WHERE tal < " & tal & " AND tal = " & tal
Avatar billede martins Nybegynder
15. august 2003 - 18:01 #9
Så står den bare på samme billede
Avatar billede mm12010 Nybegynder
15. august 2003 - 18:24 #10
strSQL2 = "SELECT * dintabel WHERE tal < " & tal & " OR tal = " & tal
Avatar billede martins Nybegynder
15. august 2003 - 18:37 #11
den står stadig på samme...
Avatar billede martins Nybegynder
15. august 2003 - 23:33 #12
jeg har opgivet at lave det med SQL sætninger, og må bide i det sure æble og lave det med et array i stedet.... lukker spørgsmål.