Avatar billede trick Nybegynder
15. august 2003 - 12:28 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

SQL opret/slet tabel/feldt

Jeg sidder her og skal til at lege lidt med en MS SQL database, hvor jeg skal lave følgende.
Oprette en ny tabel i databasen, slette 1 felt (indeholdende henholdsvis billeder og tekst)

Jeg har et ASP script der conecter til databasen.

Herefter vil jeg så gerne slette  feltet, gøres det sådan ca. sådan her?

ALTER TABLE ret_forside
DROP COLUMN billede_to

Herefter vil jeg så gerne oprette en ny tabel og tænker noget i stil med

CREATE TABLE trick_nyheder
(
nyheds_id  integer,
nyheden varchar,
nyheds billede varchar,
)

Her kommer så de reelle spørgsmål????

Jeg er noget i tvivl om nyheds_id punktet for i det jeg er ved at rettet til ser det ikke ud til at den sender nogle oplysninger til dette felt, er det bare et felt der automatisk oprettes? Altså et nøgle felt med autotæller??? (thi det er det jeg skal bruge)

Mit felt nyheden skal være et tekst felt, er der nogle begrænsning på hvor meget der kan skrives i disse?

Sidst men ikke mindst, hvordan få jeg eksekveret dette på serveren så den fortager de ønsket handlinger?

Håber der er nogle der kan hjælpe mig her
trick ;o)
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2003 - 12:40 #1
Du skal ihvertfald angive hvor store dine tekstfelter skal være og der må ikke være mellemrum i dine kolonne navne, eks:
CREATE TABLE trick_nyheder
(
nyheds_id  integer,
nyheden varchar(60),
nyhedsbillede varchar(60),
)
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2003 - 12:42 #2
Hvis id bare er en autonum, skal det være
nyheds_id  int IDENTITY(1,1),
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2003 - 12:43 #3
For at få udført en sql skal du lave strengen og så udføre den med dit connection object, eks.
conn.execute(strSQL)

Håber dette hjalp dig lidt på vej.
Avatar billede kustoden Nybegynder
15. august 2003 - 12:48 #4
Varchar går kun til ca 8K, så vidt jeg husker. MEN Text-felter kan bruges.

De er efterhånden lige så simple at benytte som Char/Varchar, også når der skal søges.
Avatar billede trumf Nybegynder
15. august 2003 - 13:04 #5
Jeg ville også droppe underscore i tabelnavnet fordi der senere kan ske fejl hvis data skal im/exporteres til andre systemer!
Avatar billede orca Nybegynder
15. august 2003 - 19:48 #6
Et generelt tip: Hvis du har enterprise manager, så kan du sætte den til at "optage" eventuelle ændringer du laver ved en tabel, herefter kan du se den SQL der skulle til at udføre ændringen. V.h.a. denne funktion kan du ofte se hvordan tingene gøres.
Avatar billede trick Nybegynder
16. august 2003 - 16:18 #7
Jeg siger mange tak, bertie løber med de 60 points da han lede mig på rette spor, havde Trumf været smart havde han lavet et svar og ikke en kommentar *g* Da han hjalp mig med at lave det færdigt (privat)

I'm out
trick ;o)
Avatar billede trick Nybegynder
16. august 2003 - 16:19 #8
Damn bertie, kom til at klikke afvis kan du ikke lige ligge et svar ind igen??

trick ;o)
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2003 - 17:22 #9
Ok :-)