Avatar billede moglar Nybegynder
15. august 2003 - 11:44 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Problem med at læse cd'er

Har en MacOS9 hvor jeg har et problem med cd -rom'en.
En gang imellem spøtter den cd skiven ud igen. Forsøger man nogle gange kan man være heldig at den læser på skiven.
Skal man skifte cd-rom drevet eller vil det hjælpe at rense den?. Har nogen erfaringen her?
Avatar billede peet-49 Novice
15. august 2003 - 11:48 #1
I de fleste tilfælde, er det nok, at rense den, der er lidt skruearbejde ved det, du skal bruge en tør vatpind, og rens forsigtigt lacerhovedet med roterende bevægelser.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
15. august 2003 - 11:48 #2
En rensning, både af CD-drev og CD vil måske hjælpe. Alt efter hvilken MAC du sidder med kan du så hvis det stadig ikke virker købe et nyt CD drev.
Avatar billede moglar Nybegynder
15. august 2003 - 13:26 #3
Har aldrig haft en mac skilt ad. Finder ikke lige hvor jeg skal begynde. Kan i give mig et tip?
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
15. august 2003 - 13:27 #4
Ja da, men hvilken model har du??
Avatar billede moglar Nybegynder
15. august 2003 - 13:42 #5
Model MacOS9, fam.nr.M5521
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
15. august 2003 - 13:47 #6
Det er en I-mac med en CD skuffe der kører ud ikke ??
Avatar billede moglar Nybegynder
15. august 2003 - 13:53 #7
Nej, hele maskinen er en lukket enhed, hvor cd trækkes ind blot man sætter den et lille stykke ind.
Avatar billede martin.jensen Nybegynder
15. august 2003 - 13:55 #8
Så kan problemet godt være at den simpelthen ikke får den trukket nok ind. Dette sker ofte på de tidligste modeller af Apples G4 PowerBook. Har du prøvet at "hjælpe" din CD på vej når den bliver trukket ind i maskinen. Den kan godt bruge et rimeligt skub.
Avatar billede moglar Nybegynder
15. august 2003 - 15:48 #9
Har forsøgt dit råd men det hjalp ikke. Tror du det villle hjælpe  hvis man kørte en rense-cd?
Avatar billede egonspock Seniormester
15. august 2003 - 18:22 #10
Er det en bestemt CD du ikke kan få den til at læse eller er det ligegyldigt hvilken? Hvis det kun er en bestemt CD er det jo ikke drevet, men det fremgår ikke helt klart af samtalen her.
Avatar billede moglar Nybegynder
15. august 2003 - 21:03 #11
Det er alle CD'er som den har svært ved at læse.
Avatar billede hvilsom Nybegynder
20. august 2003 - 15:08 #12
Hil,
Problemet er, at drev af Slot-In typen bliver møg-beskidte! Du kan enten prøve med en rense-cd - virkede for mig (en tid). Alternativt er at splitte maskinen ad, og rense cd-drevet med en vatpind. Sidste mulighed er, at sætte et nyt i!
Var det en iMac? - Hvis, ja. Så skal du vende dyret om på hovedet og klø på derfra - der er et hav af skruer; men ikke noget der knækker når du hiver. Så kan du komme til cd og harddisk "nedefra" - du kan også skifte harddisken med en større og hurtigere (hvis du vil)... Det er std. IDE-drev - dog er cd'en slimline.

A
Avatar billede peet-49 Novice
22. august 2003 - 20:41 #13
Hvorfor accepterer du hvilsom, som kun gentager mit svar??