Avatar billede mphhosting Nybegynder
14. august 2003 - 22:53 Der er 10 kommentarer

Hjælp til wap

Hej

hvad sprog bruger man til wap ??? html php ???

Og hvad krever det at køre med wap

og er der nogle steder man kan lære

på forhånd tak
Avatar billede 2c Nybegynder
14. august 2003 - 23:48 #1
Til wap skal man bruge wml. Det minder egentlig om XHTML strict. Man kan bl.a. bruge en tomcat server til at hoste wap sider. Man kan også bruge alle kendte teknologier til wap så som jsp,PHP,asp og sågar javascript på klientsiden.
Her er et link til en emulator til at teste wap sider. Der skulle følge nogen kode eksempler med.

http://www.forum.nokia.com
Avatar billede 2c Nybegynder
14. august 2003 - 23:51 #2
Øh, jeg mener.... På den side kan du finde en masse information om wap, og et eller andet sted på den side kan du også downloade en emulator til at teste wap siderne med.
Avatar billede 2c Nybegynder
14. august 2003 - 23:56 #3
Ved nærmere eftertanke. Det kræver vist kun en ganske almindelig webserver at hoste wap sider. Jeg har bare altid kun lavet dem sammen med JSP. Derfor troede jeg det skulle være en tomcat server.

Undskyld jeg spammer :-(
Avatar billede mphhosting Nybegynder
14. august 2003 - 23:59 #4
hvad program kan jeg lave WML filer i ???
Avatar billede 2c Nybegynder
15. august 2003 - 00:04 #5
Alle tekseditorer, som fx notepad.

Her er et eksempel på en hello world wml side:

<?xml version = "1.0"?>
    <!DOCTYPE wml PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD WML 1.2//EN"
      "http://www.wapforum.org/DTD/wml12.dtd">

    <wml>
      <card id = "index" title = "WML Title">
          <p>
            Welcome to wireless programming!
          </p>
      </card>
    </wml>

Så simpelt er det. Hvis du kan html er det ikke svært at lære wml. Jeg har dog ikke lige et link direkte til en tutorial:-(
Avatar billede mphhosting Nybegynder
15. august 2003 - 00:15 #6
er der ikke nogle steder hvor jeg kan finde ligt om script for jeg tænker hvad er det <?xml version = "1.0"?>
    <!DOCTYPE wml PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD WML 1.2//EN"
      "http://www.wapforum.org/DTD/wml12.dtd">
et program som du har installeret ???

( sorry virker bare lidt sort endnu ) nød til at spørge for ellers få man jo ikke noget afvide :-)
Avatar billede 2c Nybegynder
15. august 2003 - 00:19 #7
Det betyder ikke så meget. Det skal bare stå på den øverste linie på alle wap sider, for at mobil telefonen kan validere siden.

Alt det andet minder utroligt meget om html, dog er der lige nogen extra tags man skal lære. Jeg fandt foresten lige en fremragende tutorial.

http://www.w3schools.com/wap/default.asp
Avatar billede janegil Nybegynder
17. august 2003 - 16:12 #8
WML er død, bruk det bare for kompatibilitet me WAP 1 telefoner.

Heretter er det WAP 2 som gjelder, og der bruker man XHTML Mobile Profile
Avatar billede mphhosting Nybegynder
17. august 2003 - 17:33 #9
Hvad er det jeg så har lavet forkert på www.mphhosting.dk/wap/index.wml
Avatar billede janegil Nybegynder
18. august 2003 - 10:53 #10