Avatar billede loukas Mester
14. august 2003 - 22:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

fordele ved DSN

Er der nogle fordele ved at bruge DSN ?
Er det hurtigere ?
Jeg er ved at lave en hjemmeside(asp) hvor der skal søges i databasen, ikke skrives. For at få den bedste ydelse ville jeg lige høre om der var nogle gode råd ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2003 - 22:32 #1
Du mener ODBC og DSN ?

Den største fordel er at du er database uafhængig.

Du installerer en ny database og laver en DSN med samme navn og
så bør din applikation virke uændret.

I modsætning til hvis du bruger et MySQL specifikt API.

ODBC er næppe hurtigere selvom ODBC er blevet ret tunet gennem årene.
Avatar billede dj-pede Nybegynder
14. august 2003 - 22:37 #2
Det er klart hurtigere at bruge databaser til søgninger.. Nu ved jeg ikke lige hvad du mener med søge. Men det gode er jo at så snart du har lavet din database, går det lyn hurtigt med at opdatere din side.. Der skal bare smækkes lidt data ind, og uploades.. Så kører det.. Der er rigtig mange muligheder.. Så det kan klart anbefales :)
Avatar billede dj-pede Nybegynder
14. august 2003 - 22:38 #3
Ahh. Nu er jeg med :) hehe.. Er lidt søvning på de her kanter af døgnet..lol.. Det giver vidst ikke så meget mening mit svar.. Giver Arne ret :)
Avatar billede loukas Mester
14. august 2003 - 22:48 #4
OK, der er altså ingen bedre performanse ved ODBC fremfor DNS eller omvendt.
mine sql-query's er en smule tunge med flere subquery.
Der skal altså fokuseres på selve koden når jeg tænker på performance....
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2003 - 22:54 #5
Øh. DSN er en måde at slå ODBC sourcer op.

Alterantiverne er vel noget MySQL specifikt (jeg ved der er til PHP - jeg aner
ikke om det er til ASP) og f.eks. ADO over OLE DB (og det ved jeg heller ikke
om er til MySQL).

Men normalt vil forskellene i forskellige API'er være i +-25% størrelses
ordenen.

De store gevindster findes ved:
  - optimal brug af index i tabellen
  - fornuftig strukturering af querys
  - evt. flytte logik fra komplekse queries op i applikationen
speciel index'es kan give meget - en faktor 10 er tit set !
Avatar billede loukas Mester
14. august 2003 - 22:59 #6
OK, det lyder som om jeg skal have åbnet min bog igen :-)
med index'es tænker du på lagrede procedurer ??
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2003 - 23:02 #7
Nej.

Stored procedure skan også hjælpe men MySQL har så vidt jeg ved ikke SP.

Index er noget du sætter på et felt i en tabel.
Avatar billede drone Nybegynder
14. august 2003 - 23:09 #8
dsn løsningen giver vel også en simpel måde at gemme password og brugerid væk fra nysgerige øjne !?!
Hvis man er begynder på området er det vel nærmest klasiskt at benytte en srvopen.inc eller tilsvarende hvori man har skrevet brugerid og password. Er lidt grøn får man hurtigt lagt denne fil, hvor man kan nå den fra nettet.
Avatar billede loukas Mester
15. august 2003 - 12:11 #9
jeg vil sige tak for hjælpen, ...