Avatar billede md_craig Nybegynder
14. august 2003 - 12:36 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

XML "Database" og ASP (MySQl, Oracle osv også)

Jeg søger lidt viden om brug af XML lidt som en mindre database eller noget...
  Hvordan men "conecter" til sin XML fil, og udtrækker de krævede oplysninger...

Ville desuden gerne have lidt information om MySQL også...

OG evt. andre databaser... for at have andet end Access og MS SQL at trække på...
Avatar billede medions Nybegynder
14. august 2003 - 12:39 #1
XML og ASL kan du sætte sammen med flg.:
Du sætter blot disse 2 linjer i toppen af dit dokument, og så ellers bare kalder din fil for .asp så kan du bygge dit XML op i den!

<% Response.ContentType = "text/xml" %>
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>

<%
  Response.Write("<xmlting></xmlting>")
%>

MySQL roser jeg altid til skyerne! -Det er en ekstrem lækker og hurtig database, og ekstrem nem at arbejdet med, den har en god og forstålig dokumentation og der findes utallige scripts til den!

Du kan selvf. oxo bruge Oracle, men den syntes jeg ikke er noget værd, den er for dyr og alt alt for indviklet!

//>Rune
Avatar billede md_craig Nybegynder
14. august 2003 - 13:09 #2
Du har ikke lidt links ???
Bruger selv Access til mindre "aplikationer" og MS SQL til støre...
Men nu kan jeg ikke "låne" licens til MS SQL server mere, og har ikke råd til at købe en selv...

Derfor har MySQL min interesse... men jeg ville meget gerne høre om andre evt. nytige databaser...

jeg ville fx gerne anvende XML til at holde på indhold af sider...
Men vil gerne holde det i en XML fil... og så hente ud fra den gennem en ASP... men så kan den vel bare includeres med include ??
Avatar billede medions Nybegynder
14. august 2003 - 13:13 #3
www.mysql.com <- der står der alt om MySQL, evt. lav nogle søgninger på Google.com !

Du henter XML ind med komponenter i ASP! -fx. XMLHTTP !

//>Rune
Avatar billede atoft Nybegynder
14. august 2003 - 13:31 #4
Der findes også www.sapdb.org og hypersonic sql.
Avatar billede md_craig Nybegynder
14. august 2003 - 13:35 #5
Nu skamroser du Oracle... men hvis vi nu skulle tage $$$ ud af ligningen, hvordan ville du så se på Oracle, Sysbase, MS SQL osv ??
Avatar billede md_craig Nybegynder
14. august 2003 - 13:40 #6
Fx kan jeg jo se rundt omkring at der er MANGE der søger SAP udviklere...
Avatar billede atoft Nybegynder
14. august 2003 - 14:00 #7
JO jo, men du bliver ikke sapudvikler ved at anvende deres database :-)
Avatar billede medions Nybegynder
14. august 2003 - 14:05 #8
Oracle er meget hurtig og en og stabil database, men den koster uhyggeligt! -jeg vil selv mene MySQL er lige så stabil. Dog kan MySQL kun det halve af Oracles funktioner!

//>Rune
Avatar billede md_craig Nybegynder
14. august 2003 - 14:14 #9
atoft >>>

Det var heller ikke det det bundede i, det bundde i hvad database det egner sig bedst i hvilke situationer, uanset pris...
Avatar billede md_craig Nybegynder
14. august 2003 - 14:48 #10
Nu har jeg så prøvet mig lidt frem med Xpath...

Hvor jeg får fat i min XML fil osv og det tror jeg nok lykedes... men hvordan udskriver jeg så de forskellige ting... har følgende:

  Set XMLDoc = Server.CreateObject("Microsoft.XMLDOM")
  XMLDoc.setProperty "SelectionLanguage","XPath"
  XMLDoc.Async = false
  XMLDoc.load("d:\DS\data.xml")

dim Xpath, Xnodes

Xpath = "/root/side[@Value='Forside']"
Set Xnodes = XMLDoc.selectNodes(Xpath)
Avatar billede md_craig Nybegynder
14. august 2003 - 15:44 #11
Min XML side var måske foreste også relevant ???

<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<root>
    <Side Value="Forside">
        <indhold>Her er forsiden</indhold>
        <billede>000</billede>
        <link>Default.asp?page=Forside</link>
        <link>Default.asp?page=Om mig</link>
    </Side>
    <Side Value="Om mig">
        <indhold>Her er Om mig</indhold>
        <billede>001</billede>
        <link>Default.asp?page=Billede</link>
        <link>Default.asp?page=Studier</link>
    </Side>
</root>
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2003 - 15:56 #12
Du kan ikke sammenligne Oracle og MySQL.

MySQL er en gratis database. Den performer glimrende. Dens SQL variant
har en del mangler. Den er meget brugt til mindre web-løsninger bl.a.
PHP men også ASP.

MySQL er hvad jeg vil kalde en low-end database. En glimrende low-end
database.

Oracle er er high-end database. Den kan bruge 64 bit address space.
Den kan udnytte mange CPU'er. Den supporterer clustering. Den er designet
til meget store data mængder, high availability og reliability.

Den eneste database som jeg vil mene er i samme klasse som Oracle
er DB2.

MS SQLserver ligger så i en mellem-kategori.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2003 - 15:58 #13
Så hvis du har X millioner som du ikke ved hvad du skal bruge til, så kan
du få en Oracle database der kan løbe i cirkler rundt omkring en MySQL
database.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2003 - 15:59 #14
Og atoft har ret. De SAP ekspertiser der efterspørges er ikke
SAP DB ekspertise.
Avatar billede md_craig Nybegynder
14. august 2003 - 16:11 #15
arne_v >>>

Ok... så man kan egentlig...

Access - Low end, brug til meget små database opgaver
MySQL  - Low end, brug til lidt støre database opgaver end Access
MSSQL  - Medium end, brug til støre database opgaver
Oracle - High end, brug til meget store database løsninger

Hvad med mit XML problem ??? nogen der lige kan hjælpe der ???
Avatar billede atoft Nybegynder
14. august 2003 - 16:14 #16
ja lav din

Set Xnode = XMLDoc.selectSingleNode(Xpath)

Derefter kan du lave en

MsgBox Xnode.selectSingleNode("indhold").text
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2003 - 16:16 #17
Der findes komponenter til at læse og skrive XML.

ASP er ikke lige mit  så jeg ved ikke meget om hvad der til ASP.

Jeg er skeptisk overfor ideen om at gemme XML i databasen.

Jeg er af den gammeldags type med hensyn til databaser.
Avatar billede md_craig Nybegynder
14. august 2003 - 16:27 #18
arne v >>>

Gemmer heller ikke noget XML i nogen anden form for database, bruger XML som en database... men jeg ved ikke helt endnu hvad jeg gør, men jeg ville lige prøve at få det til at virke med XML, for så var det da et sted at starte på...

Måske det bliver MySQL, MS SQL eller Oracle, alt efter hvad jeg kan få adgang til...
Avatar billede md_craig Nybegynder
14. august 2003 - 16:27 #19
Den kommer desuden med en fejl der....

Fejltype:
Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl (0x800A01A8)
Et objekt er obligatorisk
/DS/Default.asp, line 48