Avatar billede chrisbi Nybegynder
13. august 2003 - 15:23 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Sikre fotofiler før en "tvungen" harddiskformattering

Mit første forsøg:
Ved opstart windows 98 stopper alt ved tomt skrivebord.
Det sker også ved opstart i fejlsikker tilstand.
Jeg kan ikke komme til nogen hjælperedskaber.
Min nødløsning Fuld QuickRestore via startdiskette, der giver adgang til Quickrestore CD-en.
Inden vil jeg som det eneste gerne sikre alle fotofiler.
Forsøgte at kopiere c disk til d disk (har to harddiske)
copy C:\ D:\
Der blev kopieret 20 filer kunne jeg se. Men tilsyneladende ingen programmer eller data i øvrigt.
Kasn det overhovedet lade sig gøre at redde fotofilerne?
Avatar billede tumben Novice
13. august 2003 - 15:29 #1
find en anden C harddisk...og prop så den gamle c på som slave....derefter søg efter alle jpg filer osv på det gamle c drev..det kan ikke være nemmere
Avatar billede tumben Novice
13. august 2003 - 15:30 #2
find....lig med lav...
Avatar billede foralias Praktikant
13. august 2003 - 15:31 #3
Kan du ikke boot fra startdisketterne og så i dos kopiere dem?
Avatar billede foralias Praktikant
13. august 2003 - 15:34 #4
De 20 filer som er blevet kopieret er fordi du dos ikke kan kopiere mapper, derfor har den kun kopieret de 20 som du har liggende i roden.
Du bliver nød til at finde dine fotos på harddisken, dette kan evt. gøres med [dir c:\*.jpg /s /p] så får du en komplet oversigt over alle .jpg filer på din HD, så er det bare manuelt at gå ind i de mapper som filerne ligger i og skrive [copy *.jpg d:\.]
Avatar billede chrisbi Nybegynder
13. august 2003 - 16:00 #5
Jeg er glad for, at "det er nemt" og "bare manuelt gå ind i mapper"
Jeg glemte at sige, at jeg er 59 - det er første gang, jeg bevæger mig ind i dos.
Jeg har med startdiskette fundet frem til dos og jeg har fået en "kilometerlang liste" med fotofiler i det album min kære hustru har udført så dygtigt, at der bare er rigtig mange mapper.
Så hvad menes med at gå ind i mapperne (fra dos) og kopiere dem?
Eks på en af de mange mapper med fotos, der kom frem:
C:\programmer\canon\zoombrowser\imagelibrary\birthe\kursus\2003
Kan det puttes i et eksempel til en halvgammel fyr som mig?
Avatar billede tumben Novice
13. august 2003 - 16:13 #6
du er simpelthen bedre tjent med at tage harddisken ud af maskinen..og "find en ung"...som lige jumper den om ..til slave...og derefter gør som jeg har beskrevet....det ville være synd..at miste din hustrus billeder....(hvor bor du henne ??)
Avatar billede jensendk Nybegynder
13. august 2003 - 16:15 #7
Jeg gå ud fra at alle dine billeder ligger i .jpg format

I en dosprompt Xcopy C:\*.JPG D:\*.JPG /S /E /V
Avatar billede tumben Novice
13. august 2003 - 16:16 #8
hele ideen med at have 2 harddiske i maskinen går jo fløjten...hvis du har gemt noget af dine personlige filer på c....c er simpethen kun til programmer....så kan man jo formaterer ligeså tit man lyster uden at det går ud over noget...privat...(bare til en anden gang)
Avatar billede chrisbi Nybegynder
13. august 2003 - 16:54 #9
ok tumbens ideer kan een fra Borup godt forstå. Satte alene anden harddisk i til videoredigering, og tænkte ikke mere over alt det, vi ellers lagde på c-drev.
jensens komando [xcopy] accepteres ikke - har så prøvet kommando [copy] o.s.v men får at vide, at /s er ugyldigt parameter - og uden /s bliver svaret: filen blev ikke fundet c:\*.jpg.
Så det ligner mistænkeligt meget en tumben-løsning.
Jeg har bare svært ved at forstå, at når man med komandoen [dir c:\*.jpg /s /p] kan få listet alle billedfiler op, at der så ikke er en tilsvarende copy-mulighed uden at skulle ned i hver eneste mappe.
Min nysgerrighed hvad er parametrene s/ og p/ til?
Avatar billede jensendk Nybegynder
13. august 2003 - 16:55 #10
cd\windows\command

Der ligger xcopy, og derfra kan du køre min kommando, den virker.. Hvis dine billeder er i jpg formattet..
Avatar billede chrisbi Nybegynder
13. august 2003 - 18:20 #11
Ok mine fotos er jpg. Jeg fik skrevet kommandoen [c:\windows\command>Xcopy C:\*.JPG D:\*.JPG /S /E /V] og det, der kom ud af det, var, at de jpg-filer, der lå i c:\windows blev kopieret. derimod ville den ikke finde andre, af de omkring 2.000 fotos, der ligger på c-drevet.
Måske er det mig, der ikke forstår jeres gode tip, det så skam ud til at fungere, så det ligger stadig til tumben - selv om jeg bliver klogere og klogere. (Men ikke ret meget i jeres øjne ;-))
Avatar billede collin Nybegynder
13. august 2003 - 20:58 #12
Parameteren /s i dir kommandoen betyder at også filer der ligger i undermappene til den anvist mappe/drev bliver medtaget. /p sikrer at man får en chance til at læse hvad der står ved at opremsningen pauserer når skærmen er fyldt. Prøv dir kommandoen uden /p og du vil forstår hvad jeg mener.
jensendks xcopy kommando bør virke. Har du prøvet kommandoen dir d:\*.jpg /s /p for at være sikker på at kun windows mappen blev kopieret? For xcopy samler ikke filerne et sted. Den duplicerer jo hele fil træet så hvis du har en mappe der hedder C:\dokumenter\år2000\billeder\Anders\firmafest\ så vil den nye kopi hedder D:\dokumenter\år2000\billeder\Anders\firmafest\ osv. Hvis du vil være sikker på at alle billederne i det mindst bliver samlet under en mappe kan du bruge xcopys udokumenteret parameter der hedder /i. Denne giver muligheden for at opretter en ny mappe på destination drevet samtidig med at den kopierer træet til denne mappe. F.eks xcopy c:\*.jpg d:\fotoer\*.jpg /s /i /v skaber først en mappe der hedder fotoer på d: drevet og så kopierer træet med .jpg filer under c: til mappen d:\fotoer\. /e parameteren er overflødig - den kopierer bare tomme mapper, og /v kan også undlades hvis der synes at være problemer. Den sammenligner de nye filer med de originale men det kan være ressourcekrævende.
En anden ting - når nu d: drevet er blevet brugt til video redigering - ligger der en masse gamle film på den? dvs er der plads nok til dine billeder? Brug kommandoen chkdsk D: for at se.
Avatar billede chrisbi Nybegynder
13. august 2003 - 21:45 #13
tak collin - jeg bliver klogere.
har prøvet dir d:\*jpg/s/p og kunne f.eks. ikke finde referencemappen
d:\programmer\canon\zoombrowser\imagelibrary\birthe\kursus\2003\
og jo - der er masser af plads på d-disken. Jeg har ikke brugt mere end 173 af ca 90 gb
Jeg prøver atter de gode råd senere, når den overfladescanning, jeg kører på c-drev er færdig.
Jeg skal nok melde tilbage om hvordan/hvad/hvem - det her ender.
Avatar billede chrisbi Nybegynder
27. august 2003 - 15:39 #14
Jeg vente tilbage fra ferie i mandags og tog hul på problemet om aftenen. det gik ikke. Først tirsdag lykkedes det. Men ikke at kopiere jpg-filer. Hver gang stoppede den efter at have overført omkring 120 filer. Efter en del diskussion med mig selv - gik jeg i gang med at flytte mapper. Det tog lidt tid, før jeg fandt ud af, at en fil kun måtte være 8 tegn. Altså skulle jeg lære at bruge ~1 som de to sidste tegn i flere situationer.
tumbens forslag lød nu ellers dejlig, og ville være blevet brugt, hvis jeg havde en anden disk eller kendte nogle unge, med edb-forstand. Men for ideen får tumben 10 point.
Men jensendk får 50, da det var den løsning,jeg sluttede med. Også selv om jeg måtte bruge megen tid på at finde ud af alt det, der ikke kunne lade sig gøre i dos. Men jeg blev klogere/dygtigere ;-)
Chris