Avatar billede kare Nybegynder
13. august 2003 - 10:30 Der er 8 kommentarer

Gemme kartoteksnavne og felter i database

Hej

Er det muligt at gemme navnene på kartoteker og felter i databasen sådan, at en bruger kan vælge hvilke felter, der skal benyttes i en kørsel vha. PickFile() etc.. De valgte Kartoteker og felter skal så gemmes i databasen, sådan at forskellige kørsler kan benytte dem?
Avatar billede dma Nybegynder
14. august 2003 - 08:57 #1
Hvilket program og hvilken version?
Avatar billede kare Nybegynder
14. august 2003 - 09:22 #2
Nå ja, måske meget smart også lige at skrive...
C5 v3.0
Avatar billede dma Nybegynder
26. august 2003 - 12:43 #3
Jeg forstår ikke helt hvorfor du vil gemme dem i en database, når du har dem direkte til rådighed med PickFile og PickField?!? Det svarer jo rundt regnet til at hente dem fra en tabel?? Kan du være lidt mere specifik?
Avatar billede dma Nybegynder
06. september 2003 - 18:25 #4
Har du noget at tilføje .... ?
Avatar billede kare Nybegynder
07. september 2003 - 17:48 #5
Har haft travlt...
Ja, ideen var, at brugere i windows-miljøet kunne vælge specifikke felter til brug i kørsler.
Grunden til dette er, at den pågældende kørsel kan gøre brug af forskellige felter alt efter brugeren. Da jeg ikke ønsker at brugeren ved hver afvikling skal vælger felter (som jo nemt lader sig gøre med de ovennævnte PickFile mv.), vil jeg have brugeren til en gang for alle at sætte kørslen op (uden at skulle rette i koden) til de rigtige felter. Dette leder mig til spørgsmålet, om man kan gemme sådan opsætning i databasen el. lignende?
Avatar billede kmei Nybegynder
10. september 2003 - 22:33 #6
Den nemme måde er at gemme felterne i tekst-strenge, men den smarte måde er at gemme feltnr. (optager meget mindre plads). Du får felt nr. ved at bruge funktionen FieldNum.

Det smarte er så at skrive en macro som ex. kunne :

LocalMacro
Debkart.(%1)
EndMacro

Jeg mener syntax er som ovenstående, men kan godt checke hvis du stadig har brug for kørslen.

Derefter finder du felterne med
Avatar billede kare Nybegynder
11. september 2003 - 20:58 #7
Dette må du meget gerne...
Avatar billede dma Nybegynder
22. september 2003 - 16:33 #8
Det kommer ikke til helt at hænge sammen. Hvis du i en kørsel skal tildele en værdi, kan du ikke anvende hverken feltnavn eller -id direkte. Der findes ikke nogen konvertering der gør at man kan lave Str2Field(...) eller lign. Jeg har i hvertfald ikke kunnet få noget til at virke.

Den eneste måde vil være at man danner kørslen som en extern fil, dvs. danner en XAL-fil i et temp-bibliotek ud fra definitionerne i kartoteket, og som så kaldes. Man ser noget lignende i kørslen DataExport.XAL, som vil være god for dig at lære noget af. Den exporterer et kartotek ud fra den aktuelle definition, dvs. den skriver en ASCII xal kørsel ud fra oplysningerne i databasen, uden at man skal tage højde for nye felter tilføjet i databasen.