Avatar billede pingo Nybegynder
13. august 2003 - 08:50 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Generelle PDA spørgsmål.

Hejsa.

Jeg skal ud og have mig en PDA, men ved ikke hvilken, da jeg har en del krav, og dermed en del spørgsmål. Jeg fordeler points efter hvor brugbare jeg syntes svarene er. Kravet er at det skal være en Pocket PC maskine. Jeg vil gerne afgive 1000 points, men det må jeg ikke. Men de 200 points i denne tråd som er max. må så være 1/5, så må jeg oprette 4 nye tråde til resten - så der er altså 1000 point!

1. Jeg har forstået at de kan bruges som fjernbetjening via. software, men at IR rækkevidden ikke er for god - men hvor god (eller dårlig) er den? Sælges der IR extender enheder til SD eller CF i danmark, og hvor?

2. Jeg skal bla. bruge den til trådløst LAN, men findes der andre end Toshiba e740 og e750 der har dette indbygget? Jeg kan se at man kan få CF moduler, men de stikker en del ud over enheden - findes der enheder af disse der er mindre end andre?

3. Jeg har kigget bla. på Dells maskine pga. prisen, og Toshiba e740 pga. indbygget lan og stadigvæk en fair pris (e750 bliver ret dyr). Men e740'ern er med Pocket PC 2002, og ikke 2003 - kan maskinerne opgraderes, hvad end det er på lovlig eller knap så lovlig vis? Hvad koster det at få gjort lovligt?

4. Hvis man sammenligner bla. Dells to modeller, så er der både RAM og ROM mængde der er forskellig (ud over hastighed) - RAM mængden kan som jeg kan forstå opgraderes via. SD, men hvad gør ROM mængden, som jeg går ud fra ikke kan?

5. Jeg vil jo reelt gerne have både en IR extender (alt efter rækkevidde), Wireless LAN, og sikkert også noget mere RAM på et tidspunkt, og gud ved om jeg ikke kunne finde på at bruge den som GSM telefon på et tidspunkt, men så mange porte er der jo ikke. Er der enheder der indeholder flere ting i én?

Hvilken PDA skal jeg gå efter?

Mvh

Brian
Avatar billede benny.dk Nybegynder
13. august 2003 - 09:25 #1
Først, du må ikke oprette flere spørgsmål for at hæve pointsgrænsen.... Du kunen så bare have oprettet hver af de 5 spørgsmål som selvstændige spørgsmål:-)

1) Jeg har lige købt mig en ny ipaq. Den første var en 3660 og den nye er en 2210. I 3660 installerede jeg et fjernbetjeningsprogram, men afstanden til mit fjernsyn måtte ikke være over 50 cm, så det brugte jeg ikke. I min nye 2210 ligegr der et program i, hvor man nemt kan vælge hvikket, fx fjernsyn man har og så er der en del standard knapper som er installeret. Her kan jeg uden problemer styrer mit fjernsyn fra 3 meters afstand. Har ikek prøvet over længre afstande.

2) Jeg har ikek kigget så meget på dette endnu, men der er vist også sd kort med wifi efter hvad jeg har hørt, eller også var de meget tæt på at arrivere. Et alternativ kune måske være bluetooht og så en usb dongle i den stationære computer.

3) Min 3660 kan ikek opgraderes. Den kom med v2000 og er nu opgarderet til v2002. Min 2210 kom i en version 2003. Microsoft skulle have en side hvor der står hvilke maskiner som kan opgraderes. Jeg kender ikek til prisen.

4) ROM er den hvor du bl.a. lægger windows, word, excel og ligende ind via en flash funktion. RAM er det område i pdaen hvor du kan smide alt det ind som du har lyst til. Om den kan opograderes ved jeg ikke, men man kan så tilføje cf og sd kort som så giver ekstra storages.

5) Ingen anelse. Jeg bvruger kun min med CF kort og så navigation via stikket i bunden.
Avatar billede pingo Nybegynder
13. august 2003 - 09:31 #2
Hej Benny.

Tak for svarene. Gider du ikke afprøve hvor langt væk fra du kan bruge din IR på 2210'eren?

Mht. til point må jeg jo så oprette mine spørgsmål enkeltvist og få de personer der svarer her til at svare på dem, så de får deres point. Braller at man kun kan fyrre 200 point afsted, når man nu gerne vil bruge 1000!
Avatar billede pocketfreak.dk Nybegynder
13. august 2003 - 16:52 #3
Jeg er enig med Benny i at 2210 er rigtig god model. Er indbygget WiFi et krav så er Ipaq 5550 og 5450 begge et godt bud.

Ipaq 5550 (128 mb ram) og 5450 (64 mb ram) har begge WiFi, men 5550 leveres med PPC 2003 - hvor 5450 leveres med 2002 der kan opgraderes for 200-300 kroner om 1-2 måneder.

5450 har CIR der betyder at den har lang rækkevidde (samme som 2210 = 6-8 meter) mens 5550 kommer uden denne funktion men med en CPU der er 10-15% hurtigere i praksis og som bruger 10-15% mindre strøm. Ipaq 5550 kan fås til ca. 5500 kroner nu og 5450 til 500 mindre...så jeg ville vælge en Ipaq 5550 hvis ikke infrarød er vigtigt og 5450 hvis infrarød er vigtigere end 64 mb ekstra ram og en lidt bedre CPU.

Du kan selvfølgelig også købe den mindre 2210 som er den eneste anden CIR, men så skal du have en ekstra WiFi-kort til 600+ kroner som stikker ud. Jeg har haft en sådan kombination og tog altid kortet ud ved transport af angst for at det knækkede.
Avatar billede pingo Nybegynder
14. august 2003 - 07:09 #4
Hejsa.

Ud fra bla. det med IR længden, og Bilkas gode tilbud købte jeg en iPaq 2210, med TomTom2, så må vi se hvor trælst det bliver med WiFi ud fra enheden. IR var umiddelbart meget vigtigt, så derfor var 2210'eren et godt bud.

Der er dog stadig flere ting jeg ikke helt kan forstå, bla. at Pocket PC 2003 IKKE skriver 400 Mhz processor i info boksen, men 206 eller lign. Hvorfor det?

Jeg har givet jer 100 points værd, men deler gerne nogle flere ud, hvis I ønsker det? Så opretter jeg et nyt spørgsmål.