Avatar billede touring Nybegynder
13. august 2003 - 00:56 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

tekst altid som Medium

hej
er der nogen der ved om det er muligt at styrre tekststoerrelse til altid at vaere medium, naar folk henter min webside. det skal helst vaere en kode, der kun ligger paa forsiden og daekke alle undersider, da jeg har ret mange sider!
www.touring.dk
hilsen Poul
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. august 2003 - 01:12 #1
Forhåbentlig ikke :-))

Skærme er meget forskellige. tekst der er kæmpestor på en 640*480 skærm er ulæseligt bittelille på en 1600*1200 skærm. Så brugeren kan have et reelt behov for at ændre tekststørrelsen. Det behov bør du respektere.

Tag højde for det ved at designe dine sider så det er muligt at justere tekststørrelsen uden at designet går istykker.

mvh JakobA
Avatar billede touring Nybegynder
13. august 2003 - 01:23 #2
Hej Jakob
det lyder smart, men saa dygtig er jeg slet ikke...
jeg er enig med dig i at man skal respektere det, men hvis man saetter den til medium som fast startstoerrelse, saa kan folk aendre det hvis de vil!
kan man kode til fast skriftstoerrelse medium??
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
13. august 2003 - 01:32 #3
Hvis du i et css dokument angiver font størrelsen i px, så vil den altid så med denne størrelsen uanset hvad brugerens tekststørrelse står til.
Du laver det på følgende måde:

(1) Åben notepad eller andet tekstprogram, og skrive følgende:

body
{
font-size:10px;
}

Gem filen som style.css

(2) På alle dine sider sætter du nedenstående linie ind mellem <head> og </head>:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">

Nu vil alt din tekst på disse sider blive vist i 10 px - det kan være du heller vil lave den lidt mindre/større, så retter du bare på tallet 10, til det passer.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
13. august 2003 - 01:33 #4
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. august 2003 - 01:34 #5
du kan jo evt lave din side som du vil have den. vise den lokalt på din egen PC (hvor den formodentlig ser fin ud), og så trykke <alt+PrintScrn> så ligger der et billede af din browser med indhold i dit clipboard. Det billede kan du så tilpasse i fx PaintShopPro og så lægge ud som din vebside med et imagemap på de steder der skal være links.

Men prøv at kikke via nogen andre skærme før du gør det, så vil du bedre forstå hvad jeg mener ovenfor.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. august 2003 - 01:36 #6
JakobClausen >> du har ret, men kun i Internet Explorer. Netscape vil også ændre størrelse på tekst hvor størrelsen er specificeret i px.
Avatar billede brianandersen Nybegynder
16. august 2003 - 00:25 #7
Evt. kan du definere tekst størrelsen i em:

body {
font-size: 0.8em;
}
-eller
font-size: small;

Dette ville typisk gøre teksten mindre end hvad brugeren selv har sat den til.
Mht. til at sætte sin font til pixels, så gør jeg det også selv tit, selv om jeg egentlig ved at det er fy-fy. IE6 (skod -.-) brugere kan ikke ændre den når man sætter til en fast pixel (hvilket mozilla/safari/opera self. kan).

Alligevel er det rart at have komplet kontrol self.

En generel regel; ser det godt ud i 1024x768 på IE6, så er de fleste tilfredse. Nogle gange går man sq på kompromis.