Avatar billede dreadnought Nybegynder
15. december 2000 - 16:23 Der er 3 kommentarer og
4 løsninger

Jeg er blind. Hjælp mig!

Jeg prøver på at lave en if-sætning, som kun køres, hvis en af to kriterier er opfyldt.
Jeg gør dette:

if (($var == \"string1\") || ($var1 == \"string2\") { blahblahblah }

Men nu kør blahblahblah ikke når det skal, men derimod nogen gange når den ikke skal! Hvad laver jeg forkert?
Avatar billede kornfreak Nybegynder
15. december 2000 - 16:24 #1
if ($var == \"string1\" || $var1 == \"string2\") { blahblahblah
}

Så burde det funke :)
Avatar billede mortenfn Nybegynder
15. december 2000 - 16:24 #2
du mangeler en ) til sidst
Avatar billede ramlev Nybegynder
15. december 2000 - 16:25 #3
if (($var == \"string1\") || ($var1 == \"string2\") { blahblahblah }

husk at tæl dine (), der mangler en slut ),

if (($var == \"string1\") || ($var1 == \"string2\")) { blahblahblah }
Avatar billede steffen Nybegynder
15. december 2000 - 16:31 #4
Altså som du har lavet betingelsen køres sætningen også hvis BEGGE betingelser er opfyldt? - Er det det, du vil have rettet?

Hvis ja, så brug:

if (($var == \"string1\") xor ($var1 == \"string2\")) { echo \"Kun én var sand\"; }
Avatar billede steffen Nybegynder
15. december 2000 - 16:31 #5
Hov, oversigten over operatorer kan du finde på:

http://www.php.net/manual/html/language.operators.logical.html
Avatar billede dreadnought Nybegynder
15. december 2000 - 16:32 #6
Den sidste har jeg bare glemt at skrive her, den er i scriptet.
Jeg har selv fundet ud af det.
Avatar billede dreadnought Nybegynder
15. december 2000 - 16:34 #7
Problemet lå helt i den anden end af mit script og midlertidig glemsomhed.