Avatar billede ronnil Nybegynder
12. august 2003 - 20:13 Der er 8 kommentarer

problem med session

Jeg er lige startet i php og er i gang med at omskrive en side fra asp til dette, men jeg skal bruge en login funktion.

I ASP har jeg primært brugt session objektet (ikke yderligere sikkert men det fungere)

er det muligt at gøre noget i samme stil med php eller skal jeg bruge et andet sprog sammen med php?

Jeg har læst lidt på det der session_start og man kan vist gøre noget i samme stil med det, eller hvad?

Det skulle helst kunne lade sig gøre uden cookies....
Avatar billede schaefner Juniormester
12. august 2003 - 20:15 #1
Du kan prøve at kigge på de eksempeler sukos har lavet: http://www.sukos.dk/php/
Avatar billede ronnil Nybegynder
12. august 2003 - 20:32 #2
jeg mener at have læst at med den alm session_start() osv skal cookies være aktiveret da den lægger nogle midlertidige informationer deri, kan det passe?
Avatar billede detox Nybegynder
12. august 2003 - 21:36 #3
Nej, sessions kan osse overføre session ID veg hjælp af url'en. Resten af data'ene gemmes i en mappe specificeret i php.ini eller i dit script, ved hjælp af session_save_path().
Avatar billede fojensen Nybegynder
13. august 2003 - 19:37 #4
start din php-fil med:
<?php
session_start();  //  bemærk session skal startes umiddelbart efter indgangsbønnen <?php - der må ikke engang være et mellemrum

variabler lagres i session sådan:
$HTTP_SESSION_VARS['$variabel_1'] = $variabel_1 ;
$HTTP_SESSION_VARS['$variabel_2'] = $variabel_2 ;

variabler læses fra session sådan:
$session_variabel_1 = $HTTP_SESSION_VARS['$variabel_1'] ;
$session_variabel_2 = $HTTP_SESSION_VARS['$variabel_2'] ;

metoden jeg bruger til variablerne understøtter de nye versioner af php med 'GLOBALS OFF'

mvh Folmer !
Avatar billede schaefner Juniormester
13. august 2003 - 19:42 #5
fojensen >> Mon ikke det skal være:
$HTTP_SESSION_VARS['variabel_1'] = $variabel_1;
$HTTP_SESSION_VARS['variabel_2'] = $variabel_2;

eller:

$_SESSION['variabel_1'] = $variabel_1;
$_SESSION['variabel_2'] = $variabel_2;
Avatar billede fojensen Nybegynder
13. august 2003 - 19:49 #6
schaefner >> hvilke linier mener du der er fejl i ?
eller - hvis du mener det mellemrum jeg fik puttet ind i slutningen af linien, så har du ret - det skal ikke være der (ved nu ikke om det vælter læsset, men du har ret)...
Avatar billede schaefner Juniormester
13. august 2003 - 20:04 #7
$HTTP_SESSION_VARS['$variabel_1']
$HTTP_SESSION_VARS['variabel_1']

det skal ikke være: $variabel_1
Avatar billede fojensen Nybegynder
13. august 2003 - 21:10 #8
selvfølgelig har du ret schaefner - det er en klar brøler...
vi retter lige:

<?php
session_start();  //  bemærk session skal startes umiddelbart efter indgangsbønnen <?php - der må ikke engang være et mellemrum

variabler lagres i session sådan:
$HTTP_SESSION_VARS['variabel_1'] = $variabel_1;
$HTTP_SESSION_VARS['variabel_2'] = $variabel_2;

variabler læses fra session sådan:
$session_variabel_1 = $HTTP_SESSION_VARS['variabel_1'];
$session_variabel_2 = $HTTP_SESSION_VARS['variabel_2'];

mvh Folmer !