15. december 2000 - 14:38 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

stabilitet af MS SQL 7

Hej

Vi forsøger at køre en MS SQL7 database 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen.
Cirka hver 3-5 uge, får vi enten en 100% CPU load, eller en masse vrøvl tilbage på SQL kald.

Når vi genstarter MS SQL, så kan vi køre videre et stykke tid.

Hvad er jeres erfaringer?
Er man nødt til at genstarte MS SQL hver uge eller ?

På forhånd tak
Henrik Staun Poulsen
Stovi Software
Avatar billede limemedia Nybegynder
15. december 2000 - 15:22 #1
Jeg kører nogle servere med SQL7 installeret... Disse servere, NT4 SP5, kører generelt ca. én måned og skal genstartes... Det må næsten forventes med Windows baseret software. Enten løber en proces løbsk, den blokerer et antal connections i databasen eller performer utroligt dårligt ...

Skal det være stabilt, kør UNIX (Linux, freebsd, sun...) med en Oracle installation. !
15. december 2000 - 16:39 #2
Hej ljweb,
Det lyder ikke så godt, for det vil tage ret lang tid at skifte til Oracle.
Hvordan får du dem rebootet? Når der er problemmer, eller blot regelmæssigt?
mvh
Henrik
Avatar billede limemedia Nybegynder
15. december 2000 - 21:19 #3
hej Henrik,

Det er korrekt... Jeg vil også stadig anbefale en SQL7 - jeg mener selv den er smidig at arbejde med og i en helt anden prisklasse end Oracle...

Måden jeg gør det på - er jeg bange for at indrømme - er, at jeg starter en Netmeeting og rykker serveren ned remotely [START] [RESTART COMPUTER]... Jeg bruger Netmeeting til at styre serverene.. Dette foregår ikke udfra fast plan men nærmere når der sker en fejl. Jeg kører en Integrator der hver time henter en dynamisk side der henter data i databasen... Fejler denne er \"kuren\" ofte at genstarte serveren... Det er normalt hurtigere end en egentlig fejlanalyse.
Avatar billede lthrane Nybegynder
17. december 2000 - 22:19 #4
Jeg tror ikke det ALENE er SQL Server (eller Microsoft generelt) der kan beskyldes for problemerne. Det kan vel også skyldes fejl i en eller flere af de applikationer der snakker med databasen.

Hvilken type applikationer tilgår dine databaser ?

Hvor godt er databaserne designet (er det af folk med dokumenteret viden om db-design, er designet normaliset osv.) ?

lthrane
18. december 2000 - 09:40 #5
Hej ltrane,

Vi har prøvet at genstarte de applikationer der tilgår databasen. Det får også CPU load ned på 100%, men når vi så starter igen, så kører det stadig ikke. Når vi genstarter MS SQL, så kan vi køre videre et stykke tid.

Databaserne er af et mig bekendt fremragende design. 3. normal form, med få men fornuftige undtagelser. Korte primary keys overalt. Der er brugt triggere og views af en karakter der tyder på erfaring med god database design.
Det hele kører flot et par uger, og så skal det genstartes før at det kører overhovedet igen.
mvh
Henrik
Avatar billede lthrane Nybegynder
18. december 2000 - 10:40 #6
Tjaaaaa....

Grunden til at jeg spurgte var, at hvis ikke db-design er i orden kan det jo betyde en hel del.

Hvad med applikaitonerne - kan man ikke risikere at de sætter db til at foretage nogle nestede procedurekald, som på een eller anden måde ender med at æde alle ressourcer op ?

Er det web-applikationer, der bruger db ?

Er det de samme udviklere der har kodet applikationerne og designet databasen ?

Og hvad rager det egentlig mig ?  ;-)
18. december 2000 - 12:48 #7
<<rager...>> Tjaaaa, det ved jeg heller ikke <g>.
Andet end at hvis jeg finder ud af at der er en fejl i MSSQL7, og at SP3 løser problemet, og at du får samme fejl; såååå kunne det være godt at være med.
<<æde alle ressourcer>> hvordan checker jeg dette?
Jeg har lige konstateret at MSSQL har lavet en SqlDumpExceptionHandler.
Det holdt op, da NT blev genstartet.
Så nu er det bare at finde ud at hvad der har forårsaget dette!
mvh
Henrik
Avatar billede lthrane Nybegynder
18. december 2000 - 13:30 #8
Ja - Henrik. Jeg kan desværre nok ikke gøre meget andet end at ønske dig held og lykke - jeg kender ikke noget til SqlDumpExceptionHandler  :-(

Men hvis du har mulighed for at opstarte een applikation ad gangen (de applikationer der tilgår db), og stresse den (= bruge den helt vildt) samtidig med at du har Performance Monitor\'en kørende på SQL Server maskinen, så kan du måske få et indtryk af om der kan være et eller andet skummelt ved netop den applikation, eller de stored procedures eller views applikaitonen benytter.

På min arbejdsplads kører NT med SQL Server uden den slags problemer (ok - sidst var de kun i luften 6 mdr. i streg, for der kom lige en service pack...). Og det er ikke fordi de ikke bliver brugt !!
18. december 2000 - 14:09 #9
Hejsa,
<<ok - sidst var de kun i luften 6 mdr. i streg>>
Det var jo lige det jeg gerne vil høre.
Er der andre der kan få MS SQL til at køre i mere end 30 dage af gangen?
mvh
Henrik
Avatar billede trille Nybegynder
19. december 2000 - 17:38 #10
Prøv at slå \"SqlDumpExceptionHandler\" op i MSDN - den giver 15 svar, hvor det absolut ikke er umuligt at nogle af dem kan afhjælpe problemet!

Hvis du ikke har MSDN October, kan du lige sende mig en mail - så skal jeg sørge for at du får procedurerne

Venligst,
Claus
ct@eupulse.dk
Avatar billede incompetence Nybegynder
22. december 2000 - 12:44 #11
Hej Henrik

Jeg har haft mange SQL installationer i gang der har kørt mere end 6 mdr.

MS siger at man skal bruge ram, men processor kraft er lige så vigtigt. En kunde oplevede præcis det samme som dig men smed så en ekstra processor i -> ingen problemer.

Det er desuden utrolig vigtigt at have en ordentlig opsætning af databasen. Alloker det plads der skal bruges. Log samt Datafile skal aldrig sættes op til at vokse procentvis. Lav backup af log\'en min. hvert kvarter.

mvh Kenneth
Avatar billede yezper Nybegynder
27. december 2000 - 21:51 #12
Endnu et bidrag til en succeshistorie...
Jeg har lavet en MS SQL 7 installation på en Windows 2000 Advanced Server, som i dette øjeblik har hørt i over 3 mdr. Så jeg er ganske tilfreds...
28. december 2000 - 11:49 #13
Hej Kenneth og Yezper,

Tak for de to historier. Vi har en server med 2 CPUer og 1,5GB Ram.
Efter at have installeret SP3, så har vi ikke haft problemmer endnu. Vi får se om en 3-4 uger, om det stadig er tilfældet.
Vi har en database der vokser i øjeblikket. Derfor er den sat op til at vokse med 10% hver gang det er nødvendigt. Er der kendte fejl omkring dette, eller giver det bare en frakmenteret harddisk?
29. december 2000 - 16:56 #14
Tak for alle svarene. Det er godt at høre at der en nogen der kan få det til at være stabilt!
mvh
Henrik
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2001 - 17:41 #15
Må jeg lige blande mig?

Jeg har stor interesse i, at prøve MS SQL, men:
[A]: hvad er det præcist for et program?
[B]: Og findes der andre bøger end \"Special Edition Using SQL Server 7.0 af Stephen Wynkoop, ISBN : 0-7897-1523-6\"? Fx. en på dansk (andet end \"Dummies\" serien)???
[C]: Har I andre \"opstarts\"-ideer?
[D]: Evt. gode links (igen helst på dansk)?
Avatar billede Slettet bruger
14. januar 2001 - 17:44 #16
NOTE til [A]:

Med spørgsmål [A] mente jeg selvfølgelig, hvor man kan finde programmet MS SQL 7 eller evt. downloade programmet.