Avatar billede whynot Nybegynder
12. august 2003 - 13:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

wu-ftp og rettigheder

Hejsa i stuen..

jeg har problemer med nogle brugers rettigheder på en wu-ftp server.

Jeg har en strukter der hedder

/ftpserver/
/ftpserver/bruger1
/ftpserver/bruger2
/ftpserver/bruger3
/ftpserver/bruger4

bruger 1,2,3 og 4 må kun se i deres eget direktiv.. dette har jeg gjort ved at tilføje: restricted-uid * i /etc/ftpaccess.

Men de må ikke kunne slette, rename eller noget andet snavs - de må KUN hente filer ned.. intet andet.

Dette er sådan set ikke noget problem.. men jeg går galt i byen når jeg nu tilføjer superbrugeren som har sit homedir i /ftpserver/

Denne bruger skal kunne tilføje filer i de andre brugers direktiver - men bruger 1,2,3 og 4 må stadig kun browse rundt og hente ned.

..hvordan gør man det med wu-ftp på en rh 7.2 boks?

Jeg er desperat og giver derfor gode point til et fyldestgørende svar.
Avatar billede slowboat Nybegynder
12. august 2003 - 23:29 #1
chown -R dinsuperbruger /ftpserver
chmod -R 700 /ftpserver

chown -R(stort R=rekursivt) ændrer ejer til din superbruger
chmod -R(stort R=rekursivt) ændrer rettigheder, så kun ovenstående kan læse/skrive/eksekvere
Avatar billede slowboat Nybegynder
12. august 2003 - 23:42 #2
Som du kan se af ovenstående, skal du så enten give alle lov til, at læse, eller også skal du  dine øvrige ftpusers ligge i samme gruppe som din superuser, og så ser din chmod således ud:
chmod -R 740 /ftpserver
Hvis alle må læse, kunne det være:
chmod -R 704(eller 744) /ftpserver
Avatar billede slowboat Nybegynder
12. august 2003 - 23:52 #3
De mindst almindelige rettigheder er 755.
Hvert af de tre cifre står for User(eller Owner) Group Other
4 = Read, 2 = Write, 1 = Execute - disse tal lægges sammen, og bliver til eet ciffer.
751:
Owner må Read(4), Write(2), Execute(1) = 4+2+1=7
Group må Read(4), Execute(1) = 4+1=5
Other må Execute(1) = 1
Og selvfølgelig betyde 0 ingen rettigheder.
Avatar billede whynot Nybegynder
13. august 2003 - 00:03 #4
Betyder det at hvis jeg gerne vil have at superbruger skal kunne uploade, rename, delete osv - men at alle andre kun skal kunne download... så har superbruger brug for alle rettigheder, hvilket er lig med 7.. alle andre må kun download hvilket du siger svarer til at læse - hvilket er lig med 4 så bliver sekvensen: 744.. er det rigtig forstået?
Avatar billede whynot Nybegynder
13. august 2003 - 00:25 #5
og HEY DET VIRKER :)

FEDT nok slowboat.!

mange tak skal du have .!

...dog en lille kommentar til alle andre som måske vil drage nytte af slowboats og min lille diskussion..

for at man kan logge sig på en ftp og se filer.. skal man åbenbart af andre rettigheder end blot "read".. så 744 dur ikke i dette ftp problem.. derimod så virker 755 helt som det var ment - dejligt.!

Jeg takker endnu engang :)
Avatar billede slowboat Nybegynder
13. august 2003 - 02:10 #6
Takker for point, herligt når det virker efter hensigten ;-)