Avatar billede sasdk Nybegynder
11. august 2003 - 23:17 Der er 5 kommentarer

psu valg

Da vi står og skal have bygget en server der skal fungere som webserver/mailserver og lille filserver skal vi have valgt en PSU der passer til.

Hardwaren vil foreløbigt være følgende: (old school ja)

Bundkort : Msi 6119 (Slot 1 bundkort, ATX)
CPU: P2 350 mhz
1 10 gb hd
512 mb ram
1 old ass cd-rom drev
1 old ass grafikkort
1 alm 10/100 mbit netkort

Mine overvejelser grunder i at vi gerne skulle have så lidt strømforbrug som muligt, så i første omgang tænkte jeg at vi måtte kunne finde en PSU der matcher forbruget... kan vi regne os frem til det ?? findes der nogen sider hvor man kan få en ide om strømforbruget på forskelligt hardware, overslag på fx 1 hd, 1 cd-rom, cpu'en osv

2. overvejelse går på at investere i en nyere type PSU, nemlig dem der understøtter PFC, har ikke fundet ud af hvad det står for, men forstår at sådan en PSU sætter forbruget efter hvad det reelt er, og derfor kan man jo godt købe en der er overdimensioneret så der er plads til senere opgraderinger af serveren... eller hvad ??? kan ikke finde ud af om PFC faktisk sparer strøm eller bare regulerer spændingen hvis der er udsving i 220 v nettet

nogen der har nogle erfaringer med det her ??
Avatar billede krusell Nybegynder
11. august 2003 - 23:23 #1
Du skal ikke bruge så meget, det er rigtigt nok.
Jeg tror sagtens du kan gå under 200. Men der findes sider, hvor du kan se hvad de forskellige ting bruger. Ca. altså, der er ikke endelige tal.
Men skal du ikke have noget mere HD plads?`
Eller ihvertfald sørge for, at du kan udvide (mht. psu'en) med en ekstra HD på et tidspunkt?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
11. august 2003 - 23:25 #2
jeg brugte en 145w mini psu til min AMD 400Mhz (DVD, HDD, 256MB Ram, Netkort, Radeon AGP grafikkort)
så en psu på 200w burde være helt fin
Avatar billede sasdk Nybegynder
12. august 2003 - 14:15 #3
krusell: Kan du ikke komme med de sider der ?
Avatar billede krusell Nybegynder
12. august 2003 - 19:05 #4
Tjoe, hvis jeg kan finde dem.
Der er nogle andre indlæg her om psu og strømforbrug, hvor der er link til dem.
Jeg har ikke tid lige nu, men kan prøve at kigge efter dem, når jeg får tid...
Avatar billede sasdk Nybegynder
13. august 2003 - 15:53 #5
er stadig mest interesseret i hvad det active PFC egentlig gør...

og om der skulle være nogen der ved noget om det egentlige forbrug. Det kan jo ikke passe at den sammensætning jeg har lavet der vil sluge 400 watt, hvis man nu satte sådan en PSU til den... altså, er det egentlig ikke ligegyldigt hvilke PSU, for ud over varmespild er det jo ikke den der sluger strøm...???