Avatar billede boleole Nybegynder
10. august 2003 - 22:02 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Søgning i nummeriske felter (MS Access)

Hej!

Jeg er i gang med at lave en søgefunktion. Jeg vil gerne kunne søge i bl.a. brugernes telefonnumre.

Har prøvet at anvende: "telefon LIKE '%" & p_soegestreng & "%'" (som virker fint, hvis jeg f.eks. søger efter navn)
og
"telefon LIKE %" & p_soegestreng & "%"
og med * i stedet for % ...

Hvad skal man skrive for at kunne søge i numre (altså numeriske felter) - så hvis jeg søger med 1448, kommer alle numre som 48144810, 35101448 osv.

Mange tak for hjælpen!
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. august 2003 - 22:05 #1
Du kan ikke i et numerisk felt søge med LIKE så må du lave det om til str med Cstr:

CStr(telefon) LIKE '%" & p_soegestreng & "%'"
Avatar billede boleole Nybegynder
10. august 2003 - 22:08 #2
Så brokker den sig - jeg kan da heller ikke bruge CStr() i en SQL-sætning!?

Det du siger er altså, at jeg skal lave mine felttyper om i db'en (fra tal til tekst)!?
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. august 2003 - 22:12 #3
Ja det er havd jeg prøver at sige ;)
Access har højst sansynligt en int->str funktion i som kan bruge i deres SQL sætning og i VBScript hedder den Cstr så det var et gæt.
Avatar billede boleole Nybegynder
10. august 2003 - 22:20 #4
Ja, højst sandsynligt - spørgsmålet er bare: Hvor...
Avatar billede eagleeye Praktikant
10. august 2003 - 22:29 #5
Jeg har lige prøvet og det virker uden problem med Cstr, husk du skal havde pingerne med....:

SQL = "SEL....  WHERE CStr(telefon) LIKE '%" & p_soegestreng & "%'"
Avatar billede boleole Nybegynder
10. august 2003 - 22:39 #6
Jeg undskylder mange gange! Jeg havde gang i et filter og troede så i min naivitet, at det var det samme som en SQL-sætning!!! (Man behøver ikke bruge CStr() )

Undskyld ulejligheden! Nu forstår jeg, hvorfor du ligger nummer 1, eagleeye!