Avatar billede jaw Nybegynder
08. august 2003 - 14:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Søg i en column i MySQL!

Hej... Need help igen - håber I kan klare den!

Jeg har en databse, der ser ca. således ud:

|modst1 |modst2 | (feltnavne)
|værdi1 |værdi2 |

Det jeg så ønsker er, at man ikke må kunne indsætte "værdi1 som modst2" og "værdi2 som modst1" - altså omvendt!

Håber der er nogen der kan fikse det... På forhånd tak for hjælpen :)
Avatar billede sumsar-- Nybegynder
08. august 2003 - 14:59 #1
er det en sql sætning du leder efter, eller er det et helt php script? Kan godt være varmen går til mig, men jeg forstår ikke helt spørgsmålet.

Mvh
Rasmus
Avatar billede googolplex Novice
08. august 2003 - 15:00 #2
INSERT INTO tabel (modst1, modst2) VALUES (værdi2, værdi1)
Avatar billede jaw Nybegynder
08. august 2003 - 15:02 #3
Jamen, I skal forestille Jer, at der "værdi1" og "værdi2" allerede står i databasen. Hvis man så (via PHP-forms) prøver at indsætte "værdi1" og "værdi2" omvendt af hvad de allerede står, skal den afvise det f.eks. ved echo"nix!";

Det jeg så mangler, er den if-sætning der skal benyttes for at den afviser.

Var det mere forståeligt?
Avatar billede sumsar-- Nybegynder
08. august 2003 - 15:05 #4
yep - jeg tror jeg fik mere ud af det...

Du skal lave dit sql udtræk sådan her:

$q_database = mysql_query("SELECT * FROM tabel WHERE modst1 = 'værdi2' && modst2 = 'værdi1'");
$n_database = mysql_num_rows($q_database);
if($n_database > 0)
{
  echo "nix! den går ikke mester";
}

burde virke
Avatar billede sumsar-- Nybegynder
08. august 2003 - 15:06 #5
kan også kortes lidt ned med en COUNT(*) i sætningen, men ovenstående burde virke fint
Avatar billede jaw Nybegynder
08. august 2003 - 15:19 #6
Det virker faktisk fantastisk... Takker mester :)
Avatar billede sumsar-- Nybegynder
08. august 2003 - 15:21 #7
:-) np

Mvh
Rasmus