Avatar billede iznurk Nybegynder
08. august 2003 - 14:18 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

SQL's til navision database fra java

Jeg har installeret ODBC driveren og jeg har forbindelse til databasen. Jeg kan dog ikke få lov til at udføre :
stmt = con.createStatement();
så det er ikke muligt at udføre mine sql's. Er der nogen der har løsningen til dette problem ?
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
08. august 2003 - 14:41 #1
Hvilken exception får du? Vi har brug for lidt mere from at hjælpe.
Avatar billede iznurk Nybegynder
08. august 2003 - 14:43 #2
Der kastes en SQLException:
java.sql.SQLException: The result set type is not supported.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2003 - 14:57 #3
Er der nogen af:

stmt = con.createStatement(ResultSet.TYPE_FORWARD_ONLY,ResultSet.CONCUR_READONLY);
stmt = con.createStatement(ResultSet.TYPE_SCROLL_SENSITIVE,ResultSet.CONCUR_READONLY);
stmt = con.createStatement(ResultSet.TYPE_SCROLL_SENSITIVE,ResultSet.CONCUR_UPDATABLE);
stmt = con.createStatement(ResultSet.TYPE_SCROLL_INSENSITIVE,ResultSet.CONCUR_UPDATABLE);

der virker ?
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
08. august 2003 - 15:02 #4
Jeg sad lige og læsete om det arne skriver om. Det er et godt bud på en løsning.
Avatar billede iznurk Nybegynder
08. august 2003 - 15:02 #5
jeg har prøvet at køre dem enkeltvis, og de giver alle samme fejlmelding:

java.sql.SQLException: The result set type is not supported.
        at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcStatement.initialize(JdbcOdbcStatement.java:154)
        at sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcConnection.createStatement(JdbcOdbcConnection.java:422)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2003 - 15:03 #6
Hm. Det er de ResultSet typer der eksisterer. Mystisk.
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
08. august 2003 - 15:04 #7
Fra S2SE API: Result sets created using the returned Statement object will by default be type TYPE_FORWARD_ONLY and have a concurrency level of CONCUR_READ_ONLY.

Måske er det problemet?
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
08. august 2003 - 15:05 #8
Nå ikke.. Måske et problem med din connection..
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2003 - 15:12 #9
Har du testet om ODBC virker ?

(kan nemt testet fra Access eller Excel)
Avatar billede iznurk Nybegynder
08. august 2003 - 15:14 #10
min kode kaster ingen exceptions hvis jeg udkommenterer stmt = ..... og
jeg har prøvet JDBC test fra sun's hjemmeside. Det virker også.

2 sek. Jeg viser lige min kode...
Avatar billede iznurk Nybegynder
08. august 2003 - 15:16 #11
public class NavisionDB {

  private Connection con;
  private Statement stmt;

  public NavisionDB(){

    try{
      Driver d = (Driver)Class.forName("sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver").newInstance();
      con = DriverManager.getConnection("jdbc:odbc:Sample C/ODBC 32 bit","", "");

      ResultSet res;

      //stmt = con.createStatement();

      //stmt = con.createStatement(ResultSet.TYPE_FORWARD_ONLY,ResultSet.CONCUR_READ_ONLY);
      //stmt = con.createStatement(ResultSet.TYPE_SCROLL_SENSITIVE,ResultSet.CONCUR_READ_ONLY);
      //stmt = con.createStatement(ResultSet.TYPE_SCROLL_SENSITIVE,ResultSet.CONCUR_UPDATABLE);
      //stmt = con.createStatement(ResultSet.TYPE_SCROLL_INSENSITIVE,ResultSet.CONCUR_UPDATABLE);

    System.out.println("connection to DB established !!");
      con.close();

    }
    catch (SQLException e){
      e.printStackTrace();
      System.out.println("DatabaseException:: No connection to database");
    }
    catch (ClassNotFoundException e){
      System.out.println("DatabaseException: Couldn't find jdbc driver");
    }
    catch (InstantiationException ie){
      System.out.println("DatabaseException:: Couldn't connect to jdbc driver");
    }
    catch (IllegalAccessException ie){
      System.out.println("DatabaseException:: Couldn't connect to jdbc driver");
    }

  public static void main(String[] args) {
    new NavisionDB();
  }

Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2003 - 15:19 #12
[ikke noget med problemet at gøre]

Driver d = (Driver)Class.forName("sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver").newInstance();

Burde kunne erstattes med:

Class.forName("sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver").newInstance();

eller endda:

Class.forName("sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver");
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2003 - 15:19 #13
Og er det rigtigt at DSN er "Sample C/ODBC 32 bit" ?
Avatar billede iznurk Nybegynder
08. august 2003 - 15:20 #14
;o) Det startede jeg også med, men i desperation indsatte jeg dette fra SUN's JDBCtest.
Avatar billede iznurk Nybegynder
08. august 2003 - 15:22 #15
Yes. det er også den DNS der skal bruges i JDBCTest...
Avatar billede iznurk Nybegynder
27. august 2003 - 19:50 #16
Det viser sig desværre ikke muligt :o|