Avatar billede mort-gib Nybegynder
08. august 2003 - 10:07 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Tilgå en Oracle DB fra Jakarta/Linux

Hej
Jeg sidder og leger lidt med Java.
Nu er jeg så klar til at sætte min Linux (RH 9.0) op så Jakarta kan tilgå min Oracle DB.
Min oracle DB kører fint, jeg kan pinge og alt mulig andet.

Men jeg har prøvet at sætte en conenction op uden held.
Kan en aller anden beskrive hvordan det skal gøres??

mvh
Mort
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2003 - 10:17 #1
Du kan gøre det på 2 måder:

1)  den simple

Class.forName("driver klasse navn");
DriverManager("url på database","username","password");

2)  den mere avancerede

Konfigurer en DataSource i Tomcat og så slå den op med JNDI.

Start med #1 og skift til #2 inden du går i production !
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2003 - 10:18 #2
Avatar billede mort-gib Nybegynder
08. august 2003 - 10:20 #3
Okay, men jeg fik oprindeligt en fejl når jeg brugte Class.forName hvor Jakarta brokkede sig over at classen var ukendt, så fik jeg fat i classes11.zip eller hvad den nu hedder fra Oracle, men havde problemer med at få skidtet til at virke :-(
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2003 - 10:24 #4
jar-filen med JDBC driveren skal være i classpath.

For metode #1 anbringer du den bare i web applikationens lib directory.

For metode #2 er du nødt til at anbringe den i serverens lib directory.
Avatar billede mort-gib Nybegynder
08. august 2003 - 10:27 #5
Kunne du evt. give en kort beskrivelse på hvad forskellen er på de to?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2003 - 10:42 #6
Med den simple laver din JSP side en connection til databasen. Det er
simpelt at lave men også uhensigtsmæssigt at lave en database connection
per side visning og at hardcode database og username/password.

Så kan du naturligvis kode din egen database connection pool og læse info fra
en konfigurations-fil. Men alt det er faktisk lavet for dig af serveren.
Hvis din kode bare henter en DataSource via JNDI på dens navn, så kan
server administratoren konfigurere det navn med database driver, navn
username/password etc. i serverens konfigurations-fil.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. august 2003 - 23:34 #7
OK ?
Avatar billede mort-gib Nybegynder
19. august 2003 - 09:48 #8
Undskyld ventetiden, var nødt til at tage mig af nogle andre ting...
Hmm, jeg vill ehave foretrukket noget i retning af:
1. SDK, version ?? Java environment variable XX XX XX
2. Jakarta install evironment variable XX XX XX
3. ODBC driver setup filename place to put it
4. kodeeksempel

Men ok
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2003 - 10:19 #9
Det klarer vi vel også.

Ingen specielle krav til hverken SDK, Tomcat eller environment variable.

JDBC driver jar-filen skal anbringes enten i:
  server/lib
  webapps/xxxxx/WEB-INF/lib
afhængig af hvordan du vil bruge den.

JDBC helt standard d.v.s. at de database specifikke består i at:
  - finde den rigtige jar-fil med driver
  - anbringde den i lib
  - angive korrekt driver navn og connection URL
resten er det samme for Oracle og Access.

Og skriv endelig hvis du vil have det mere uddybet med eksempler.
Avatar billede mort-gib Nybegynder
19. august 2003 - 10:44 #10
Jeg er lige ved at teste det :-)