Avatar billede bytemind.dk Nybegynder
08. august 2003 - 09:42 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Godkendte tegn

Jeg vil gerne have så at brugere når de opretter sig ikke kan bruge special tegn, altså #!%& og alle de der, de må faktisk kun bruge a-z og bindestreg, alt andet er forbudt, og brugernavnet må heller ik starte eller slutte med en bindestreg, hvordan laver jeg det?

Jeg har prøvet med følgende ang. bogstaver, men det funker ik  :-(

if (eregi("^[a-z]", $nybruger)) { $fejl="Dit brugernavn er ikke godkendt, det må indeholde a-z og bindestreg"; }
Avatar billede hoejrup Nybegynder
08. august 2003 - 09:50 #1
Avatar billede phpwiz Nybegynder
08. august 2003 - 09:52 #2
if (!eregi("([a-z]-)+", $nybruger)) { $fejl = "dit bruger......"); }
Avatar billede hoejrup Nybegynder
08. august 2003 - 09:54 #3
if (!eregi("^[a-z]([-_.]?[a-z])*\\.[a-z]{2,4}$",$str)) {
echo "Dit brugernavn er godkendt";
} else {
    echo "Dit brugernavn er ikke godkendt, det må indeholde a-z og bindestreg";
}
?>

/per
Avatar billede bytemind.dk Nybegynder
08. august 2003 - 10:03 #4
Det kan jeg desværre ik give point for da koden godkender hvis man indtaster f.eks. henrik- (Jeg har fjernet så den ik kigger efter f.eks. ".dk" da det ik er en domaine godkender jeg skal bruge!

Det [-_.] der står midt i, hvad betyder det?

<?php
$str = "henrik-";
if (!eregi("^[0-9a-z]([-_.]?[0-9a-z])*\\.[a-z]{2,4}$",$str)) {
    echo "Brugernavnet er ikke lovligt";
}
?>
Avatar billede andy Nybegynder
08. august 2003 - 10:08 #5
ereg("^([a-z]+
  • ?[a-z]+)+$", $nybruger);
Avatar billede bytemind.dk Nybegynder
08. august 2003 - 10:09 #6
Andy kigger det script også efter - i starten og i slutningen?
Avatar billede andy Nybegynder
08. august 2003 - 10:09 #7
ja, det skulle følge dine krav
Avatar billede bytemind.dk Nybegynder
08. august 2003 - 10:18 #8
Nu ser koden sådan ud

if (!ereg("^([a-z]+
  • ?[a-z]+)+$", $nybruger)) { $fejl="Dit brugernavn er ikke godkendt, det må kun indeholde a-z, 0-9 og bindestreg"; }

også virker det sku :) WEEE
Avatar billede andy Nybegynder
08. august 2003 - 10:19 #9
:)
Avatar billede limemedia Nybegynder
08. august 2003 - 10:23 #10
"virker" er vel en smagssag. Virker brugernavnet "a" eller hvad med "an-d-y"...
Avatar billede limemedia Nybegynder
08. august 2003 - 10:39 #11
en alternativ version, test kan ses på http://test.devarea.dk/regexp/verify_user.php

function verify_user($user) {
    if (eregi("^([a-z]{1}[a-z\-]*[a-z]{1})$", $user) || eregi("^([a-z]{1})$", $user)) return true;
    else return false;
}

funktionen returnerer en boolean, fremfor en tekst.

/ Lars
www.ljweb.com