Avatar billede deamill Nybegynder
07. august 2003 - 14:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan sætter man autoextend på en tabel?

Hvordan sætter man autoextend på en tabel, samt ændre dens maxexten nextextend osv.

Sådan gør man hvis det er et tablespace:
ALTER DATABASE DATAFILE 'G:\ORACLE\DEV\SAPDATA1\SYSTEM_1\SYSTEM.DATA1' AUTOEXTEND ON NEXT 20480K MAXSIZE 2097144K;

/deamill
Avatar billede deamill Nybegynder
07. august 2003 - 14:45 #1
ovenstående eksempel, er selvf. for en datafil (ikke tablespace)  ;-)
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2003 - 15:08 #2
Deamill,
Det er kun datafiler der kan autoextende.
På tabeller + tablespaces opererer man med extents.
På tablespace sætter man defaults som så bliver arvet til nye tabeller
hvis man ikke explicit sætter det her.
Syntax

alter tablespace xxxx
  default storage (initial 1m next 1m maxextents unlimited);
alter table xxx storage (initial 1m next 1m maxextents unlimited);
Sørg for at initial og next extent har ens størrelser.
/Peter
Avatar billede deamill Nybegynder
07. august 2003 - 15:14 #3
Ok, tak for hjælpen. Et tillægsspørgsmål, hvis du har tid. Linien "default storage" hvad gør den? Er det evt. muligt og gøre ovennævnte for alle tabeller i et tablespace?

/Kenneth
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2003 - 15:32 #4
SQL> set heading off
SQL> spool max.sql
SQL> select 'alter table ' || table_name || ' storage (maxextents unlimited);'
    from dba_tables where tablespace_name = 'XXXXXXX';
SQL> spool off
Ret i max.sql så der kun er 'alter table' linier
SQL> @max.sql

/Peter
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2003 - 15:36 #5
Bemærk at Initial extent kan kun sættes ved CREATE TABLE
Avatar billede deamill Nybegynder
08. august 2003 - 07:20 #6
takker mange gange :)