Avatar billede mtilsted Nybegynder
14. december 2000 - 15:19 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Updateringstid for dns

Hvis jeg nu har et domain kaldet example.com og jeg har min egen domain server saa kan jeg sætte min dns server op til at someware.example.com peger paa 87.123.234.34 Hvis jeg saa vil ændre den ip som someware.example.com peger paa hvor lang tid vil det saa tage før denne ændringer kommer ud til alle brugerne. Da det er vores egen dns server burde der jo ikke være nogle der cachede den, saa jeg mener at ændringen burde være øjebliklig, men er jeg bare for optimistisk??

Martin Tilsted
Avatar billede snowball Novice
14. december 2000 - 15:22 #1
Du er optimistisk ;)

Som default er en MS DNS server sat til at opdatere én gang i døgnet (men er nok ofte sat til at gøre det oftere) og så kan du jo selv begynde at regne ud hvor længe det ta\'r inden alle DNS servere har opfattet ændringen.

Men alt i alt, så går der normalt et par dage eller 3 !

Snowball
Avatar billede hojben Novice
14. december 2000 - 15:25 #2
som du kan se her, er netwebber.dk sat til en TTL på 3600 TTL = 1 time.  du kan vel selv sætte din/jeres TTL?

            11    ;serial (version)
            3600    ;refresh period (1 hour)
            600    ;retry interval (10 minutes)
            86400    ;expire time (1 day)
            3600    ;default ttl (1 hour)
Avatar billede breum Nybegynder
14. december 2000 - 15:26 #4
men omkring 90% har opdaget ændringen efter 24 timer
Avatar billede strax Nybegynder
14. december 2000 - 15:34 #5
Det kommer an på hvad du mener med brugerne? .. hvis du mener Internetbrugere, så bruger de jo hver deres dns til opslag af det pågældende domæne, og der er tiden omkring 24 timer. Men hvis du mener interne brugere, der bruger jeres egen dns først til opslag, ja, så har du ret, så træder ændringerne i kraft øjeblikkeligt.
Avatar billede trille Nybegynder
14. december 2000 - 15:36 #6
Opdateringen kan tage fra et par minutter op til 48 timer afhængigt af de replikerende DNS servere. Selvom at du/i er ansvarlige for jeres DNS, kan der godt være blevet foretaget forespørgsler på someware.example.com - og dette skal først flushes fra de aktuelle DNS servere. (normalt maks 48 timer)

Hvis du har prøvet at åbne someware.example.com på en klient før vil der være en record i filen \"hosts\" på den lokale computer. Hvis denne record har forkerte oplysninger, skal du genstarte DNS klienten (en service under NT/2K) eller slette filen \"hosts\" ...derefter vil du starte forfra og alle DNS forespørgsler vil blive behandlet af DNS serveren.

Claus
Avatar billede strax Nybegynder
14. december 2000 - 15:44 #7
trille >> Det du siger om hosts filen er ikke helt korrekt. Hosts filen er en (om man så må sige) lokal dns der skal føres manuelt. Den opdateres på ingen måde automatisk ;-)
Avatar billede steffen Nybegynder
14. december 2000 - 15:51 #8
Det kan sagtens laves så det virker fra sekund til sekund - tænk bare på alle de steder man kan bruge dynamiske IP-navne .. det er bare et spørgsmål om at hælde de rigtige værdier i entriet.
Avatar billede mtilsted Nybegynder
14. januar 2001 - 16:31 #9
Sejt, Steffen hvis du lige havde et link til noget documentation ville jeg blive vildt glad :}

Martin Tilsted.

Avatar billede hojben Novice
15. januar 2001 - 00:08 #10
Det er TTL\'en der er afgørende... MEN hvis du sætter den for lavt, vil du skabe extrem stor trafik hvis du har mange zoner på din dns da alle andre dns\'er skal spørge din dns om der er foretaget ændringer.

Og i følge DK-Hostmaster, så er det et krav fra dem at den primære dns bliver opdateret mindst 1 gang i døgnet.
Avatar billede hojben Novice
15. januar 2001 - 00:09 #11
Dokumentation = www.dk-hostmaster.dk

read all about it.. *S*
Avatar billede rhelmich Nybegynder
15. januar 2001 - 18:56 #12
Hej Martin

I din DNS server kan su sætte et serial nummer, dette nummer indikerer relativt i forhold til sidste nummer om der er sket ændringer eller ej. Denne info benytter andre navneservere der har været forbi din og lave et opslag. Når de har været forbi gemmer de informationerne om zonen. Den gemmer informationen i den tid du har sat i default TTL, denne er default til 24 timer eller 86400 sekunder. (se nedenfor)

MVh
Rasmus Helmich

2001011006    ;serial (version)
10800    ;refresh period (3 hours)
3600    ;retry interval (1 hour)
691201    ;expire time (1 week, 1 day, 1 second)
86400    ;default ttl (1 day)
Avatar billede mtilsted Nybegynder
15. januar 2001 - 19:41 #13
Okay, men pointen var at jeg ville bruge dns serveren til load balancer, men jeg kan se det vil blive noget af et problem. Men er der egentlig ikke indbygged loadbalacing ind i dns hvor man kan faa den til at retunere forskellige IP addresser.

Martin Tilsted.
Avatar billede rhelmich Nybegynder
15. januar 2001 - 20:16 #14
Martin

Du kunne fx. oprette 2 stk. www a-records eller cname, så vil det være hver anden gang den ene og hver anden gang den anden.

mvh
Rasmus Helmich
Avatar billede mtilsted Nybegynder
18. januar 2001 - 16:55 #15
Men vil 2 addresser komme hele vejen til brugeren, saaledes at hver gang en bruger gik ind paa www.someware.com ville der være 50% for at han fik den ene computer, og 50% change paa at han fik den anden??

Avatar billede chrr Nybegynder
22. januar 2001 - 00:19 #16
Indenfor BIND software findes der kun load sharing. Dette sker ligeså snart flere records med samme data eksistere, denne process kaldes også round robin (se evt. side 259 \"Load sharing between mirrored servers\" i DNS and Bind 3. edition).

I realiteten fungere det nogenlunde som du selv skriver, altså at serveren skiftevis giver først den ene adresse, derefter den anden. Eftersom DNS serveren ikke har mulighed for at få af vide hvis din ene FTP server er meget belastet, og al trafik derfor bør gå til den anden er det IKKE load balancing.

Angående opdatering af zoner, når man foretager en ændring på master serveren for et domæne inkrementere (forhøjer med mindst 1) man serial nummeret i SOA recorden. SOA recorden indeholder ligeledes en refresh værdi, efter denne er udløbet vil slave serveren automatisk hente serial nummeret fra master serveren, hvis dette er højere end dens eget vil den lave en zone transfer og derved opdatere domænet.

Retry værdien angiver hvor hurtigt den skal prøve igen hvis det ikke lykkedes at få serial nummeret fra master serveren. Expire angiver hvor lang tid en slave server fortsat skal svare autoritativt efter den har mistet forbindelsen til sin master server.

Default TTL er en global variabel som angiver levetiden for en record, hvilket vil sige at når man har forespurgt på en record på et domæne (ligegyldig gennem hvilken server) vil svaret være ugyldig når den tid TTL angiver er udløbet. TTL kan også sættes individuelt for hver enkel record.

Serial, refresh, retry og expire værdierne benyttes derfor kun mellem master og slave servere (fra og med BIND 8 bruges notify funktionen hvilket overflødiggøre disse værdier). Det eneste fra SOA recorden som en DNS klient benytter er derfor TTL værdien.

mvh
Christian Rasmussen
Avatar billede chrr Nybegynder
26. januar 2001 - 01:29 #17
hej mtilsted

spørgsmålet er stadig åbent...?

mvh
Christian Rasmussen
Avatar billede run Nybegynder
26. januar 2001 - 16:02 #18
snowball - Default TTL pa MS DNS er 15 min og ikke en gang om dagen som du skriver.
Det er ihvertilfald tilfaeldet paa win 2k server
Avatar billede mtilsted Nybegynder
28. januar 2001 - 23:03 #19

Avatar billede snowball Novice
28. januar 2001 - 23:45 #20
run: Det kan godt være det er det på Win2k, men når du installerer DNS servicen på en NT4 så står den default til 24 timer !

Snowball