Avatar billede sion Nybegynder
06. august 2003 - 20:38 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Fordele ved brug af DLL-filer?

Jeg har overvejet at flytte noget af funktionaliteten og nogle af componenterne af nogle af mine større programmer over i eksterne DLL'er (de ligger nu i den eksekverbare). Dette vil selvsagt reducere størrelsen på exe-filen, men vil også kræve at flere filer installeres (og registeres) og den samlede programstørrelse øges.
Men mit spørgsmål går egentlig mest på om det kan betale sig i forhold til hukommelses- og CPU-brug. Jeg har lavet nogle tests for at undersøge om brugen af DLL i stedet for lokale funktion reducerer brugen af RAM og CPU, men resultatet har cirka været det samme ved begge projekter. Derfor spørger jeg nu jer kloge hoveder derude; Hvilke fordele er der ved at bruge DLL- og OXC-filer og hvornår bør man bruge dem i stedet for lokale funktioner?
-Sion
Avatar billede martin_moth Mester
06. august 2003 - 20:45 #1
Hmm - ser kun fordele ved DLL i form af mulighed for at "dele" funktioner programmer imellem. Har aldrig overvejet performance-ændringer, så jeg er med på en lytter...
Avatar billede peter.erikse Nybegynder
07. august 2003 - 07:32 #2
Ditto
Avatar billede arne_v Ekspert
07. august 2003 - 07:45 #3
Du laver ikke DLL'er af hensyn til performance. Både med hensyn til
CPU og memory vil der snarere være et ganske lille overhead (ikke noget
der betyder noget - og ikke noget der kan måles).

Pointen er kode genbrug. Ikke det at man sparer lidt disk-plads - det
betyder ikke noget idag. Men hvis du duplikerer din source kode
ud i alle dine projekter så skal du lave den samme rettelse et hav
af steder hver gang du retter. Det koster timer og timer koster penge.

Det hjælper ikke at hapse koden fra et sted, fordi så er der en der retter
og pludseligt kan andre projekter ikke builde.

Men et separat projekt med egen source og en DLL som output. Så er
der styr på det.

Kriteriet for DLL er altså "multi project reusabibility".

For VB er der så yderliger en grund til DLL - måske skal
DLL'en skrives i C++ og ikke VB.
Avatar billede kedde65 Praktikant
07. august 2003 - 08:34 #4
Dll til brug for dine egne appplikationer kan sagtens skrives i VB 6.0, det bliver samme resultat som hvis skrevet i C++. Det handler om at indkapsle funktionalitet, og performance bliver også noget bedre ved meget tunge funktioner.

Desuden har du mulighed for at lave brugerstyring og transactions support vha. dll og Com+ servicen.

VH CK
Avatar billede arne_v Ekspert
18. august 2003 - 23:37 #5
sion>

Kunne du bruge svarene til noget ?
Avatar billede sion Nybegynder
19. august 2003 - 14:17 #6
Tjaa, det meste vidste jeg jo i forvejen og jeg er stadig ikke sikker på om jeg vil flytte funktionalitten af nogle af mine programmer ud i DLL'er... Men tak for svarene