Avatar billede tipsen Nybegynder
06. august 2003 - 16:25 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

PEAR - I18N - dansk locale

Hej

Jeg har siddet og oversat ugenavne og måneder til dansk for I18N modulet i PEAR - jeg vil dog gerne lige høre om der er nogen som har invendiger med de oversættelser jeg har lavet - har ikke så meget styr på, hvad standarden er for hvordan dato og tid skrives på dansk!

Her er selve oversættelsen til filen PEAR/I18N/Common/da_DK.php:
<?php
// +----------------------------------------------------------------------+
// | PHP version 4.0                                                      |
// +----------------------------------------------------------------------+
// | Copyright (c) 1997-2003 The PHP Group                                |
// +----------------------------------------------------------------------+
// | This source file is subject to version 2.0 of the PHP license,      |
// | that is bundled with this package in the file LICENSE, and is        |
// | available at through the world-wide-web at                          |
// | http://www.php.net/license/2_02.txt.                                |
// | If you did not receive a copy of the PHP license and are unable to  |
// | obtain it through the world-wide-web, please send a note to          |
// | license@php.net so we can mail you a copy immediately.              |
// +----------------------------------------------------------------------+
// | Authors: Wolfram Kriesing <wk@visionp.de>                            |
// |                                                                      |
// +----------------------------------------------------------------------+
// $Id: en.php,v 1.3 2003/01/07 11:03:32 cain Exp $

class I18N_Common_da_DK
{

    var $days = array('søndag', 'mandag', 'tirsdag', 'onsdag', 'torsdag', 'fredag', 'lørdag');

    var $daysAbbreviated = array('søn', 'man', 'tir','ons','tor','fre','lør');

    var $monthsAbbreviated = array( 'Jan' , 'Feb' , 'Mar' , 'Apr' , 'Maj' , 'Jun' ,'Jul' , 'Aug' , 'Sep' , 'Okt' , 'Nov' , 'Dec' );

    var $months = array(
                            'januar',
                            'februar',
                            'marts',
                            'april',
                            'maj',
                            'juni',
                            'juli',
                            'august',
                            'september',
                            'oktober',
                            'november',
                            'december'
                        );

    var $dateFormats = array(
                            I18N_DATETIME_SHORT    =>  'd/m-y',
                            I18N_DATETIME_DEFAULT  =>  'd-M-Y',
                            I18N_DATETIME_MEDIUM    =>  'd-M-Y',
                            I18N_DATETIME_LONG      =>  'd. F Y',
                            I18N_DATETIME_FULL      =>  'l, \d. d. F Y'
                        );

    var $timeFormats = array(
                            I18N_DATETIME_SHORT    =>  'H:i',
                            I18N_DATETIME_DEFAULT  =>  'H:i:s',
                            I18N_DATETIME_MEDIUM    =>  'H:i:s',
                            I18N_DATETIME_LONG      =>  'H:i:s T O',
                            I18N_DATETIME_FULL      =>  '\k\l. H:i'
                        );

  /**
    * the NUMBER stuff
    * @var    array  the same parameters as they have to be passed to the number_format-funciton
    */
    var $numberFormat = array(
                                I18N_NUMBER_FLOAT  =>  array('3',',','.'),
                                I18N_NUMBER_INTEGER =>  array('0',',','.'),
                            );

}
?>

Og her er resultat af nogle af funktionerne:

$dateTime->format() . . . 06-Aug-2003 16:23:16
$dateTime->formatShort() . . . 06/08-03 16:23
$dateTime->formatMedium() . . . 06-Aug-2003 16:23:16
$dateTime->formatLong() . . . 06. august 2003 16:23:16 BST +0200
$dateTime->formatFull() . . . onsdag, d. 06. august 2003 kl. 16:23

$dateTime->formatTime() . . . 16:23:16
$dateTime->formatTimeShort() . . . 16:23
$dateTime->formatTimeMedium() . . . 16:23:16
$dateTime->formatTimeLong() . . . 16:23:16 BST +0200
$dateTime->formatTimeFull() . . . kl. 16:23

$dateTime->formatDate() . . . 06-Aug-2003
$dateTime->formatDateShort() . . . 06/08-03
$dateTime->formatDateMedium() . . . 06-Aug-2003
$dateTime->formatDateLong() . . . 06. august 2003
$dateTime->formatDateFull() . . . onsdag, d. 06. august 2003

Nogle fejl - store/små bogstaver, forkert opsætning af dato og eller tidspunkter - anything??
Avatar billede roenving Novice
06. august 2003 - 16:34 #1
Det er ikke på dansk normalt at angive 0'er i datoformaterne med fulde månedsnavne eller /

Bl.a.
06/08-03 16:23 --> 6/8-03 16:23

onsdag, d. 06. august 2003 kl. 16:23 --> onsdag, d. 6. august 2003 kl. 16:23
Avatar billede kimhornung Nybegynder
10. august 2003 - 10:27 #2
Mine kommentarer
1) Jeg vil mene at I18N_DATETIME_SHORT anvende bindestreg i stedet for slash, dvs. 'd-m-y', fx. 06-08-03

2) Måneder angives normalt med små bogstaver, bortset fra hvis månedens navn står først i en sætning. Dvs. at $monthsAbbreviated bør angive dem med små bogstaver, så formatDateMedium() fx ville blive til 06-aug-2003

3) Jeg tror ikke, at der skal komma efter dagens navn i I18N_DATETIME_FULL (men er ikke helt sikker)

Resten ser fint ud, synes jeg!
Avatar billede tipsen Nybegynder
27. august 2003 - 11:18 #3
Jeg siger tak for hjælpen - så skulle der også være understøttelse for danske datoer og tidspunkter i PEAR :-)

-hvis I hver især smider et svar, kan I få en deler.
Avatar billede roenving Novice
27. august 2003 - 11:26 #4
-- og jeg burde vel tilføje til mit første udsagn, at selv om det ikke er normalt dansk ses det ofte specielt med systemer udviklet ud fra fremmedsprogede programpakker, som PEAR vel må siges at være ...

-- og ellers velbekomme '-)
Avatar billede tipsen Nybegynder
27. august 2003 - 11:33 #5
Begge rettelser er blevet tilføjet til klassen - så det bliver lige som I vil have det. Derudover er der jo ikke synderlig meget "sprog" i nogle af PEAR-klasserne - de er ganske internationale.
Avatar billede roenving Novice
27. august 2003 - 11:57 #6
-- det var også ment som en kommentar på hvordan de programmer faktisk bliver udnyttet -- ganske ofte uden en eneste tanke for hvordan dansk ser ud !-)
Avatar billede tipsen Nybegynder
27. august 2003 - 12:02 #7
Det er jo bare brugerne som er nogle kegler - sådan er det jo ofte :-)
Avatar billede roenving Novice
27. august 2003 - 12:03 #8
*g*
Avatar billede tipsen Nybegynder
04. oktober 2003 - 18:40 #9
kim: Lægger du et svar?
Avatar billede tipsen Nybegynder
11. november 2003 - 23:30 #10
*lukker*
Avatar billede roenving Novice
11. november 2003 - 23:35 #11
-- og så takker jeg for points ;~}