Avatar billede akr Nybegynder
06. august 2003 - 15:40 Der er 7 kommentarer

Samle et antal variende feltværdier/kolonner i et felt

Jeg har lavet en krydstabuleringsforespørgsel i ACCESS97, hvori der er tildelt et antal farver til hvert produkternr.

Farverne fremkommer i vandrette kolonner:

PRODUKT  HVID  CREME  BLÅ  RØD
vare x  hvid  creme  blå
vare y          creme      rød

hvordan får jeg nu lavet et felt udfra dette der samler alle farvefelterne i et felt:

PRODUKT FELT_FARVER
vare x  hvid,creme,blå
vare y  creme,rød

og samtidig tager højde for at farve kolonnerne varierer da der løbende vil blive tilføjet nye og slettet gamle farver ?
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
06. august 2003 - 16:41 #1
Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår spg., men jeg tror, at du kan udnytte select DISTINCT ... i et query somewhere.
Avatar billede mugs Novice
06. august 2003 - 17:06 #2
Lav et udtryk i din kryds og indsæt:

Udtryk1: [hvid] & " " & [rød] & " " & [blå] & " " & [creme]

som resulterer i:

hvid  blå creme i udtrykket. Kan sende en testdb. Blot læg din e-mail.
Avatar billede proaccess Nybegynder
07. august 2003 - 07:45 #3
Avatar billede akr Nybegynder
07. august 2003 - 08:46 #4
proaccess: jeg har fulgt med i det spørgsmål du har linket til - men kan ikke få det til at virke - men det er i princippet det samme jeg efterspørger.

mugs: jeg kan ikke lave den på den måde, da jeg så fastlægger antallet af kolonner jeg bruger og disse varierer såsnart der bruges en krydstabuleringsforsp. alt efter om der oprettes en ny vare med flere farver.
Avatar billede akr Nybegynder
07. august 2003 - 13:53 #5
Proaccess: jeg er kommet lidt videre med funktionen fra spm/243772 ender dog med samme problematik - nemlig at alle farvene vises istedet for blot den der er relevant for produktnummeret.

Jeg har har en forspørgsel hvor alle farverne er i kolonner udfor hvert produktnummer
Avatar billede proaccess Nybegynder
08. august 2003 - 07:52 #6
Den forespørgsel, du skal bruge (når først du har min funktion) er:

SELECT T.Produkt, strListOfValues("SELECT Felt_farver FROM TabelNavn WHERE Produkt='" & T.Produkt & "'") AS Farver FROM TabelNavn AS T;

Du skal nok lige bytte TabelNavn ud med det faktiske tabelnavn (det står 2 steder)
Avatar billede akr Nybegynder
12. august 2003 - 15:00 #7
jeg kan ikke få det til at virke - den siger der er syntaks fejl i ovenstående sætning?