Avatar billede geek Nybegynder
06. august 2003 - 01:10 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Matematik - Matricer

Hi Experter
Jeg sidder for tiden og bøwler med nogle matricer og
har i den forbindelse stødt på nogle små problemer jeg ikke lige kan finde et svar på.
Håber derfor nogle af jer kan hjælpe mig...

1. spørgsmål
T er en lineær transformation af R^3 ind i R^2, der opfylder
T(1,0,0) = (1,2)
T(1,1,0) = (1,3)
T(1,1,1) = (3,6)

ud af dette for jeg så standart matricen :
|1 1 3| ~ |1 0 2|
|2 3 6|  |2 1 3|

Opgave : Hvordan viser jeg nu at T afbilder R^3 på R^2 ????

2. spørgsmål
Hvordan redegør jeg for sammenhængen mellem lineære transformationer og matricer???

Håber nogle kan svarer

Geek
Avatar billede jytte Nybegynder
06. august 2003 - 10:05 #1
1. Ordet "på" betyder i matematik terminologi ofte "surjektiv".
hvis du har en vektor (y1,y2) i R^2 skal du altså vise at der findes et (x1,x2,x3) i R^3 som rammer (y1,y2) ved afbilningen T.

2.En m x n matrice A svarer til den lineære transformation T:R^n->R^m defineret ved T(x)=Ax (du kan tjekke dette ved at kontrollere at T nu opfylder definitionen på en lineær transformation).
Enhver Afbilning T:R^n->R^m kan kan også repræsenteres vha. en matrice A:
hvis e1,e2,...en er den naturlige basis for R^n kan du ved at vælge
A = [T(e1) T(e2)  T(en)]
se at
T(x)=T(x1*e1+x2*e2+...+xn*en)=x1*T(e1)+x2*T(e2)+...+xn*T(en) = Ax
Og så skal du måske også overveje hvad der sker i andre baser.

Du skulle gerne kunne konkludere at lineære transformationer fra R^n til R^m altid kan repræsenteres af matricer og at matricer altid er lineære transformationer.

Der findes også lineære transformationer som ikke kan repræsenteres vha. matricer, men så går de ikke mellem endelig dimentionelle rum.

Jeg håber jeg bragte dig lidt på sporet og ikke forvirrede dig for meget.
Avatar billede geek Nybegynder
06. august 2003 - 21:37 #2
Tusind tak Jytte, tror jeg har forstået det nu (ca)
Men har lige et extra spørgsmål, håber du også kan svare på det, (eller nogle andre experter kan)

Hvad kan man bruge invertible matricer til??
eller retter hvilke egenskaber er der ved invertible matricer??
Avatar billede jytte Nybegynder
07. august 2003 - 05:45 #3
Hvis man har n ligninger med n ubekendte kan det skrives op vha. en n x n matrix:

Ax=b    (x og b er vektorer)

Hvis matricen har en invers A^(-1) kan ligningsystemet løses

x=A^(-1)b

hvis det(A)<>0 kan man vha. Cramers regel altid finde den inverse. Det er dog hurtigere at bruge rækkereduktion.

---
Når du siger du "bøvler med matricer" er det så i forbindelse at du følger et kursus i lineær algebra ?
Avatar billede geek Nybegynder
08. august 2003 - 18:09 #4
Det vil altså sige at hvis det(A)=0 kan ligningssystemet ikke løses??

Ja lige i denne her omgang er det fordi jeg følger et lineær algebra kursus, eller det vil kurset sluttede for lidt tid siden, og det er nu ved at være tid til examen :(

Normalt roder jeg kun med Translation, rotation og scalings matricer, (er ret fixe når man programmere OpenGL (3D applicationer))
Avatar billede jytte Nybegynder
08. august 2003 - 19:27 #5
Nej! det jeg mente var
  det(A)<>0 hvis og kun hvis A er en n X n invertibel matrice

Hvis A er invertibel vil ligningssystemet Ax=b have nøjagtig een løsning

Hvis A ikke er invertibel kan du ikke uden yderligere oplysninger vide om ligningssystemet ikke har nogen løsninger eller om der evt. er uendelig mange løsninger.
Avatar billede geek Nybegynder
17. august 2003 - 01:31 #6
okay, tror jeg har fat i det meste af hvad jeg bør vide om matricer nu... (håber jeg)
Tusind tak for hjælpen Jytte...
Avatar billede geek Nybegynder
17. august 2003 - 01:32 #7
kan jeg ikke få dig overtalt til at smide et svar?
Avatar billede jytte Nybegynder
17. august 2003 - 11:12 #8
Jeg er bare glad for at kunne hjælpe :-)
og ønsker held og lykke med din eksamen.
Avatar billede geek Nybegynder
18. august 2003 - 21:52 #9
hermed officelt: kl. 11.05 blev jeg en lykkelig gut!! :)
Endnu engang tak for hjælpen, jeg bestod!!! :)

Geek
Avatar billede kfz Nybegynder
18. august 2003 - 22:07 #10
tillykke
Avatar billede jytte Nybegynder
19. august 2003 - 11:52 #11
Også tillykke fra mig, og mange tak for point.