Avatar billede jenschr.dk Nybegynder
05. august 2003 - 14:09 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Target iFrame på anden side med HTML eller CSS

Target-funktionen kan jo bruges hvis man har et link der skal åbnes i et iFrame. MEN: Kan man også åbne i et iFrame der IKKE ligger på samme side kun vha. HTML eller CSS?? (Jeg har nemlig ikke sat mig ind i JavaScript, PHP eller ASP eller flere hvis der er det... ;) )
Alternativt (hvis det første ikke duer): kan man få siden til at vise forskelligt indhold i en iFrame alt efter hvor man kommer fra på nettet?

Situationen er nemlig den at jeg har på min hovedside 2 iFrames på samme side: en til links og en til indhold. Når man trykker på et link i indhold (som jo ikke er på hovedsiden), skulle det gerne ændre indholdet (den anden iFrame). Det ville nok være nemmere med Flash, men jeg har pt kun HTML og CSS til rådighed :(  Kan I hjælpe derude?
Avatar billede roenving Novice
05. august 2003 - 14:18 #1
<a href="ditLink" target="indhold">link</a> ?-)
Avatar billede jenschr.dk Nybegynder
05. august 2003 - 14:24 #2
Det troede jeg også i starten, problemet er bare at jeg gerne vil linke til nogle undersider, som skal åbnes i indhold. Det ville heller ikke være noget problem, hvis altså bare min "links" (som egentlig hellere skulle hedde indholdsfortegnelse) ikke havde været en iFrame. Men jeg vil gerne have min indholdsfortegnelse til at være i den iFrame, jeg så kan lave undermenuer på bedste Windows-manér uden at skulle hente hele siden igen.
Forstår du hvad jeg mener?
Avatar billede roenving Novice
05. august 2003 - 14:28 #3
På min egen bruger jeg een iframe og har links i hovedsiden, er det sådan noget ?-)

Prøv dette link direkte til en underside:

http://roenving.users.whitehat.dk/WD3Input.html
Avatar billede jenschr.dk Nybegynder
05. august 2003 - 14:33 #4
Ja, bortset fra at jeg også vil have min links-sektion i en iFrame så jeg ved at trykke på et link for vidst de undermapper der ligger i dette emne og på den måde gøre mine links lidt mere "aktive". (Svarende til Stifinder i Windows)
Avatar billede jenschr.dk Nybegynder
05. august 2003 - 14:34 #5
øv, hvor kan jeg ikke stave når jeg skal skrive OG tænke hurtigt på samme tid... ;)
Avatar billede roenving Novice
05. august 2003 - 14:35 #6
Du _behøver_ ikke en frame til det, det er ofte set løst med en layer (<DIV>) ...
Avatar billede jenschr.dk Nybegynder
05. august 2003 - 14:36 #7
ok... Hvordan virker det, siger du?
Avatar billede roenving Novice
05. august 2003 - 14:39 #8
Jeg har endnu ikke haft brug for det, men jeg har udarbejdet et simpelt menu-system, som består af divs i to lag inde i tabelceller, hvor de inderste toggler på display:block|none hvilket bevirker at de ydre div'er udvides/trækkes sammen ...

Men du kan jo også prøve denne, som vist er lavet i frames:

http://www.milonic.com/menu/frames/
Avatar billede jenschr.dk Nybegynder
05. august 2003 - 14:45 #9
Det ser smart ud :)  Men har du ikke en løsning der IKKE involvere JavaScript??

Kan det (eller alternativet, som også står i det originale spørgsmål) overhovedet lade sig gøre med kun HTML og/eller CSS??
Avatar billede roenving Novice
05. august 2003 - 14:48 #10
Hvis din menu ikke ligger i en frame kan det helt sikkert gøres ved bare at kalde med alm. target (som jeg også gør det !-)

Jeg ved ikke om det vil virke, men du kan da prøve på dit grund-dokument at indsætte:

<base target="indhold">
Avatar billede jenschr.dk Nybegynder
05. august 2003 - 15:08 #11
Hvordan skal jeg så skrive linkene (som jo befinder sig på en anden side)? Jeg kender ikke <BASE>-funktionen, så jeg ved ikke hvordan den kan udnyttes.

Der hvor jeg synes problemet ligger, er netop i linkene:

<a href="test.htm" target="content">Et link</a>

Det er et eksempel på hvordan jeg kan skrive et link på min linkside (links.htm). test.htm er min foreløbige hovedside, men det link angiver jo kun HVOR iFramen "content" er, ikke hvad der skal åbnes der.
Avatar billede jenschr.dk Nybegynder
05. august 2003 - 15:16 #12
Nu jeg tænker over det angiver Target jo hvor den skal åbnes PÅ SIDEN! Ikke hvor den skal åbnes på andre sider... Men det er jo også en del af problemet :)
Avatar billede roenving Novice
05. august 2003 - 15:22 #13
<A HREF="WD3Input.html" target="mainFrame">#3 Smart inputs</a>

er jo den metode jeg selv anvender fordi jeg selv undlader iframe omkring menuen

-- jeg har ikke testet hvordan det virker fra een iframe til en anden, men der burde ikke være forskel på metoden, som ihvertfald vil virke imellem to alm. frames

-- og ifølge den dokumentation jeg har set skal ihvertfald iframes som er embedded i samme dokument opføre sig på samme måde !-)
Avatar billede jenschr.dk Nybegynder
05. august 2003 - 15:45 #14
Ja, og det ville jeg også gøre hvis ikke min indholdsfortegnelse lå i en iFrame og dermed på en anden side! Problemet er jo at jeg via et link skal ændre indholdet af en iFrame på en helt anden side.
Jeg kan sagtens lave indholdsfortegnelsen uden en iFrame, men så ville den blive kedelig :)  Jeg kunne også have emnerne i indholdsfortegnelsen til at henvise til en side i iFramen hvor emnet var underopdelt og hvis det her ikke virker, gør jeg nok sådan :)  Men først vil jeg jo sikre mig at det absolut ikke kan lade sig gøre.

Siden jeg bøvler med kan se her:

http://www.jenschr.dk/test.htm
Avatar billede roenving Novice
05. august 2003 - 15:47 #15
Det er name='content' du skal bruge !-)
Avatar billede roenving Novice
05. august 2003 - 15:50 #16
<IFRAME HEIGHT="100%" SRC="forside.htm" WIDTH="100%" name="content" ID="content"></IFRAME>
Avatar billede jenschr.dk Nybegynder
05. august 2003 - 16:02 #17
AAHHhh...!! Wunderbar!! :D  Det virker jo!! Svar endelig på den! ;)
Avatar billede roenving Novice
05. august 2003 - 16:06 #18
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
05. august 2003 - 16:12 #19
-- og tak for points ;~}
Avatar billede jenschr.dk Nybegynder
05. august 2003 - 16:16 #20
De var fuldt fortjent! (når man tænker på hvor simpel løsningen var og hvor bøvlet jeg gjorde, har du næsten fortjent flere for tålmodighed... Næsten... ;) ) Og selv tak! :D