Avatar billede babafisk Nybegynder
05. august 2003 - 09:20 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Database på internettet

Hej Eksperter
Det skal lige siges inden jeg går i gang at jeg er fuldstændig grøn når det gælder databaser. Nå men vi prøver:

Jeg skal have lagt en Access database ud på nettet på en eller anden måde. Databasen er et regnskabssytem med ca. 100 forskellige tabeller og mindst lige så mange formularer og forespørgsler. Jeg er derfor ikke særlig interesseret i at skulle lave nye asp sider til det hele.
Hvad kan jeg gøre?
Jeg har Windows 2000 server og Windows 2003 Enterprise server til rådighed så kom med et bud på hvordan jeg bedst kan få det til at lykkes.
Avatar billede riversen Nybegynder
05. august 2003 - 09:22 #1
hvordan ligge på internet? til download eller skal den tilgås fra websider?
Avatar billede henrik13 Nybegynder
05. august 2003 - 09:23 #2
Prøv asp kategorien.  :o)
Avatar billede babafisk Nybegynder
05. august 2003 - 09:25 #3
Du må undskylde at jeg ikke gjorde det helt klart.
Databasen skal lige så 2 brugere kan arbejde i den samtidig, så er jeg ligeglad med hvordan det virker. Og som sagt er jeg ikke interesseret i at skulle skrive det hele om i asp
Avatar billede riversen Nybegynder
05. august 2003 - 09:29 #4
jeg ved ikke hvordan man forbinder til en database i asp, men i php kan man lave et odbc link og forbinde via det. odbc linket indeholder stien til databasen, som du så bare ligger et sted på din webserver.
Avatar billede keysersoze Guru
05. august 2003 - 09:31 #5
hvis du vil have en database på nettet så andre kan bruge den online er du tvunget til at lave en form for serverside scripting til - i dette tilfælde nok asp.

Databasen kan sagtens lægges på nettet ud noget tilhørende scripting - men så er der ikke en eneste der kan benytte den da man via en browser ikke kan tilgå en database og lave ændringer i den. Så jeg kan ikke se hvordan du vil undgå noget tilhørende scripting desværre :o/
Avatar billede babafisk Nybegynder
05. august 2003 - 10:08 #6
Så det vil sige at det ikke er muligt at lægge den på nettet uden at skulle lave alle formularer og lignende forfra eller hvad?
Avatar billede riversen Nybegynder
05. august 2003 - 10:15 #7
babafisk: det kan vi jo ikke svare på, når vi ikke aner hvordan du bruger det, vel.
Avatar billede keysersoze Guru
05. august 2003 - 10:24 #8
det er ikke muligt at lægge på nettet uden at lave noget scripting til - nej.
Avatar billede babafisk Nybegynder
05. august 2003 - 11:07 #9
riversen: hvad mener du? jeg har prøvet at eksportere nogle formularer som asp sider fra access men jeg synes ikke rigtigt at jeg kan få det til at virke. Enten for jeg en ODBC fejl eller også kommer der bare en blank side.

Men tror i ellers at det er muligt at eksportere formularer o.l. fra access til asp, for det ville gøre det hele meget nemmere
Avatar billede riversen Nybegynder
05. august 2003 - 11:08 #10
har aldrig prøvet...bruger selv kun php
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
05. august 2003 - 11:14 #11
Hvis vi ser bort fra risikoen ved det, og det er 2 brugere, som du "stoler på", kunne du give dem direkte adgang til en computer, kun dedikeret til dette. Dette kunne de så tilgå med et andet program, f.eks. VNC. Er du med?
Avatar billede keysersoze Guru
05. august 2003 - 11:15 #12
jeg har aldrig prøvet (faktisk vidste jeg ikke) at access kunne eksportere nogle asp-sider - men jeg tvivler nu på at den kan gøre det godt...

har du mulighed for at poste noget af koden så vi kan se om det er helt fortabt eller det virkelig kan bruges?
Avatar billede babafisk Nybegynder
05. august 2003 - 12:06 #13
staticdata: det var selvfølgelig en mulighed. Det tror jeg at jeg vil overveje.

keysersoze: Hvad mener du med koden? jeg er som sagt ikke så meget inde i access men jeg mener da ikke at der er så meget kode du kan se
Avatar billede keysersoze Guru
05. august 2003 - 12:10 #14
du sagde at du kunne eksportere nogle formularer til asp - hvis du kan det så må du have nogle af asp-koderne
Avatar billede babafisk Nybegynder
05. august 2003 - 13:28 #15
keysersoze: Nåh ja det har du selvfølgelig ret i. Jeg prøver lige at skrive  i morgen når jeg kommer hjem og kigger på det
Avatar billede babafisk Nybegynder
06. august 2003 - 16:38 #16
keysersoze: her er hele koden fra en af de eksporterede formularer:

<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<meta http-equiv="Content-Language" content="en-us">
<title>AF_Hovedmenu</title>

<meta name="Microsoft Theme" content="default"><meta name="Microsoft Border" content="default"></head>

<body><%
Session.timeout = 30
If IsObject(Session("bbserver_conn")) Then
    Set conn = Session("bbserver_conn")
Else
    Set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    conn.open "bbserver","xxx","xxx"
    Set Session("bbserver_conn") = conn
End If
%>
<%
If IsObject(Session("AF_Hovedmenu_rs")) Then
    Set rs = Session("AF_Hovedmenu_rs")
Else
    sql = "SELECT * FROM [T_Konference]"
    Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
    rs.Open sql, conn, 3, 3
    If rs.eof Then
        rs.AddNew
    End If
    Set Session("AF_Hovedmenu_rs") = rs
End If
%>
<TABLE>
<TFOOT></TFOOT>
</TABLE></body>

</html>
Avatar billede keysersoze Guru
06. august 2003 - 17:04 #17
ja - det ser jo ud som om den godt nok giver noget ok kode trods alt... problemer tror jeg bare er, at der skal bygges tilhørende form-element sider, for ellers ved de fra access genererede scripts ikke hvad de skal gøre.

Jeg kender ikke nok til de scripts som access kan give eller i det hele taget til access og dens funktioner til lige netop dette, så jeg tror ikke rigtig jeg kan komme med den store hjælp.

Men der skal i hvert fald noget scripting til. Om access kan give det hele eller man selv skal lave noget kan jeg så ikke svare på desværre  :o/ - men nu ser det i hvert fald ud til at access kan hjælpe et godt stykke af vejen. Hvis du er heldig kan det være at access også kan generere html-koden (altså selve formfelterne) m.m. - men igen kan jeg ikke svare på det :o/
Avatar billede babafisk Nybegynder
06. august 2003 - 18:39 #18
Keysersoze: det tror jeg hellere at jeg må kigge på men da jeg skal til at bruge det om en uges tid tror jeg bare at jeg starter med vnc løsningen. Så kan jeg jo altid lave det andet hvis jeg får en lys ide :-)