Avatar billede nima Nybegynder
04. august 2003 - 23:33 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hjemmsider - opløsning mm.

Hej

Jeg skal til at lave en hjemmeside, men problemet før i tiden har været, at når jeg laver siden på min egen computer ser det jo fedt ud, men ligeså snart at en bruger som har mindre skærmopløsning end mig ser på siden ser det helt dårligt ud!

Hvordan løser man sådan noget her?
Avatar billede thebest1020 Nybegynder
04. august 2003 - 23:37 #1
Hmm..! Det er jo på en måde meget svært..! For man kan ikke lave en side som passer 100% på alle skærme..!

Den mest passende opløsning, at lave sider til er 800x600 som gerne skulle være standart på alle computere i dag eller også 1024x768 pixel (Er ikke helt standart endnu på lidt ældre computere)...
Avatar billede thebest1020 Nybegynder
04. august 2003 - 23:38 #2
Du skal også huske, at bruge farve ægte farver..! F.eks. er gengivelsen af farver ikke ens på Mac og f.eks. Windows...
Avatar billede peturkirke Novice
04. august 2003 - 23:41 #3
Jeg laver altid en tabel, som er 760 pixels bred, og så putter jeg alt indholdet ind i denne tabel
Avatar billede nima Nybegynder
04. august 2003 - 23:46 #4
hvad er fordelen ved tabellen?
Avatar billede peturkirke Novice
05. august 2003 - 00:04 #5
det er at uanset hvad du putter ind i den, så bliver siden ikke bredere end 760, og alle (99,9 %) af brugerne kan se den i en passende opløsning.

ok, hvis du putter et billede ind i den som er mega stort, så bliver tabellen muligvis bredere.
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
05. august 2003 - 01:10 #6
Med fare for at blive skudt i sænk af nogle w3c (eller andre?) nørder, vil jeg vove at påstå, at der generelt benyttes 3 standard måder, hvorpå man kan komme problemet til livs.

1) Tabel
Som nævnt ovenfor, lav en tabel der ikke er bredere, end at den passer ind i en 800x600 opløsning, og pynt de overflødige kanter med en nydelig stjernebaggrund eller lignende, til de folk der ikke hænger fast i 90'erne :-)
Vil typisk ses hos CS-klan sider.

2) Procent
Opbyg din side med procenter. Hvad enten du bruger frames, tabeller eller css til at skabe dit layout, så kan du vælge at lade en eller flere sektioner af din side være "wildcards", som ikke går i stykker af at størrelsen bliver ændret.
Denne metode er strengt undervurderet hos CS-klaner.

3) JS-Tjek
Brug JavaScript til at tjekke brugerens opløsning og bestemme hvordan siden skal se ud i browseren.
Dette er nok den mindst brugte metode. Er også besværlig, da det nærmest skaber større kompabilitetsproblemer end uden, da man risikerer at brugerens browser ikke understøtter JavaScript, at brugeren simpelthen har slået det fra, eller at man ikke liiiige har fået testet sit script i "alle" browsers.

Mvh. Jakob
Avatar billede nima Nybegynder
06. august 2003 - 23:56 #7
Jackopsynder >> Hvad er det der wildcards?
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
06. august 2003 - 23:58 #8
Jeg bruger ordet "wildcards", da det f.eks. i <framset> sammenhænge er et * tegn jeg hentyder til.
Dvs, at størrelsen ændres efter brugerens vinduestørrelse.
Avatar billede nima Nybegynder
12. august 2003 - 11:02 #9
kan du evt komme med et eksempel? For jeg er ikke helt med hvad du mener...
Avatar billede peturkirke Novice
12. august 2003 - 11:26 #10
Denne side har en venstre frame, som er 150 pixels bred, mens højre frame er variabel, dvs passer sig efter browserens bredde. Wildcard (*) sørger for at højre frame er variabel:

<html>
<head>
<title>Min side</title>
</head>

<frameset cols="150,*">
  <frame name="venstre">
  <frame name="højre">
</frameset>

</html>
Avatar billede nima Nybegynder
17. august 2003 - 12:00 #11
Jeg prøver lige... men husk at vende tilbage, har sikkert flere spørgsmål :)
Avatar billede nima Nybegynder
20. august 2003 - 01:03 #12
hmm, wildcard (*) er det noget der kun virker med frames? hvad med tabeller?
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
20. august 2003 - 01:08 #13
<table width='100%'>
<tr>
  <td width='150px'>
  Venstre menu
  </td>
  <td>
  Indhold
  </td>
  <td width='150px'>
  Højre menu
  </td>
</tr>
</table>

- Du undlader blot at angive størrelse. I dette tilfælde vil "Indhold" variere.
Avatar billede nima Nybegynder
20. august 2003 - 10:54 #14
Jeg har lige et andet hurtigt spørgsmål. Jeg har delt min side op i tre horisontale rammer, og jeg har sat hvid border på rammerne. Men border'erne er lidt for tykke, kan de gøres lidt tyndere?

    <frameset rows="120,*,111" border="0" framespacing="0" frameborder="yes" bordercolor="white">
        <frame src="dummie.htm" name="Top" height="100" scrolling="no" noresize frameBorder="yes" borderColor="#ffffff">
        <frame src="main.html" name="No Name" noresize>
        <frame src="dummie.htm" name="No Name" noresize scrolling="no">
    </frameset>
    <noframes>
Avatar billede visto Professor
26. september 2003 - 13:54 #15
jakobsynder nævner JS-løsningen. Har du - eller en anden - dette javascript? En god løsning ville være, hvis scriptet sørgede for at forskellige startsider blev loadet automatisk afhængig af de 3 mest brugte skærmopløsninger (1024x768, 800x600, 1280x1024), mens en fjerde startside blev loadet ved alle andre opløsninger.
Virker et sådan script i Opera og Mozilla?