Avatar billede roney Nybegynder
14. december 2000 - 09:37 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Cron Job!!

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man laver en cron, som skal køre et cgi script hver ½ time. Desuden, hvor skal sådan en cron ligge på ens server.

Hvis i lige kunne lave et eksempel på hvordan en cron til sådan et cgi script der skal køre hver ½ time skal se ud?

Avatar billede beaviz Nybegynder
14. december 2000 - 10:10 #1
I scriptet skal du typisk skrive:
*/30 * * * * /sti/til/scriptet

Det er forskelligt fra hotel til hotel hvordan du gør det. På nogle kan du bare lave en fil der hedder .crontab og ligeg i dit homedir. På andre skal du logeg ind med ssh/telnet og bruge
crontab -e
programmet.
Avatar billede roney Nybegynder
14. december 2000 - 10:13 #2
Er det alt hvad der skal stå i cron filen? Der plejer der at skulle stå mere!! Kan du ikke skrive alt hvad der skal være en sådan en fil, så er de 60 point hjemme!!
Avatar billede steffen Nybegynder
14. december 2000 - 10:16 #3
En helt anden mulighed (også til andre uden cron-tilbuddet) er at bruge servicen fra:

http://uptime.arsdigita.com/uptime/

Der sådan set er beregnet til at overvåge ens server, og sende en e-mail hvis den er nede - og igen når den er oppe igen. Men måden den gør det på, er ved ca. hvert kvarter at hente en fil fra stedet - og hvis denne fil returnerer \"success\" regnes stedet for oppe.

Men det kan man jo fint bruge i fx. PHP til at lave de vedligeholdelsesting der nogle gange er brug for - sende e-mails ud, opdatere databaser etc - og så kan man jo fint returnere fx \"DB nede\" hvis MySQL\'en har fejlet osv.

Dette er som sagt mest henvendt til andre brugere uden cron-muligheden - men jeg syntes lige det skulle skrives alligevel - bær over med mig :-)
Avatar billede beaviz Nybegynder
14. december 2000 - 10:21 #4
roney: det er skam alt hvad der skal stå, hvis du har telnet/ssh login til dit webhotel. Så prøv lige en \'man crontab\' kommando, \"MANual crontab\" - den fortæller dig det samme.
Avatar billede roney Nybegynder
14. december 2000 - 10:24 #5
Hvor downloader jeg det telnet program!! Jeg ved faktisk ikke om jeg har telnet access!!!
Avatar billede roney Nybegynder
14. december 2000 - 10:27 #6
Telnet er det samme som et FTP program ík\'!! Det har bare flere funktioner?
Avatar billede beaviz Nybegynder
14. december 2000 - 10:34 #7
roney: tjoh.... njah... Du har sikkert telnet i forvejen, prøv at skrive \'telnet www.dithotel.dk\' i \"Kør...\" punktet i start menuen.
Avatar billede roney Nybegynder
14. december 2000 - 10:38 #8
OK!! Så kommer der en fejlmeddelselse!!

Could not open a connection to mitdomænenavn, men skal den ikke have min brugernavn og password et eller andet sted!!
Avatar billede roney Nybegynder
14. december 2000 - 10:52 #9
Kan det ikke lade sig gøre at bruge cron uden at bruge telnet!! Hvordan finder jeg ud af om jeg kan bruge cron, min host ved ikke hvad det er?
Avatar billede roney Nybegynder
14. december 2000 - 10:55 #10
Kan man ikke selv installere telnet, så man kan koble sig op på sit webhotel?
Avatar billede beaviz Nybegynder
14. december 2000 - 10:57 #11
roney: Bed dog om at tale med en tekniker, hvis du allerede har gjort det, og han ikke ved hvad det er - tjah, skift udbyder :)
Men du kan umiddelbart ikke selv installere telnet.
Det KAN lade sig gøre at bruge cron uden telnet hvis det er sat rigtigt op, læg en .crontab fil i dit homedir, hvis tingene ellers er konfigget rigtigt er det ligeså godt.
Avatar billede roney Nybegynder
14. december 2000 - 11:01 #12
OK, det vil jeg så prøv, tak for din hjælp, her kommer lige 60 point!!
Avatar billede steffen Nybegynder
14. december 2000 - 11:02 #13
Hvilket hotel har du, roney?

Det er kun de allerfærreste der tilbyder telnet og cron - men i de tilfælde er den skitserede løsning, fra tidligere, lige så god - men kræver naturligvis at dit script fx er .cgi og kan nås via http.
Avatar billede roney Nybegynder
14. december 2000 - 11:03 #14
Med mit homedir mener du bare i roden på mit webhotel!!
Avatar billede beaviz Nybegynder
14. december 2000 - 11:17 #15
roney: Hmm, måske, men jeg tror det ikke, har du ikek noget plads uden for wwwroot? Til den her slags? password filer osv?
Avatar billede roney Nybegynder
14. december 2000 - 11:21 #16
Jeg kigger lige på det!! Det er også her at htcaccess skal lige så?
Avatar billede beaviz Nybegynder
14. december 2000 - 12:05 #17
roney: Nope, .htaccess skal ligeg indenfor din wwwroot, men fx de password filer som htaccess bruger skal ligge udenfor.