Avatar billede uthayan Nybegynder
14. december 2000 - 09:07 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

AIX ?

Er der nogen der kan fortælle lidt om hvad AIX er og i hvilke sammenhænge det bruges ?

Med venlig hilsen Uthayan
Avatar billede tarvin Nybegynder
14. december 2000 - 09:16 #1
AIX er en et operativsystem i unix-familien, fremstillet af IBM.

Det er dyrt. Det har nogle features (fx. mht. filsystem) der gør, at det kan klare meget store belastninger. Derfor er computer-tunge steder såsom banker og forsikringsselskaber glade for det.

Hvis du planlægger at benytte populære open source programmer (såsom Apache, PHP, ...), så overvej om Linux eller en anden af de mere åbne unix-varianter måske ikke var et bedre valg: Med Aix vil du skulle download\'e og kompilere et stor mængde værktøjs-software (såsom compilere, compiler-værktøjer og hjælpe-programbiblioteker), før du kan komme igang.
Avatar billede nordvest Nybegynder
14. december 2000 - 09:17 #2
Hejsa

jeg ved ikke så meget om AIX, men det jeg ved  er at AIX er IBM\'s version af Unix styresystemet, og de benytter det til en del af de serverkonfigurationer som de markedesfører.

Hilsen Nordvest
Avatar billede gollum Nybegynder
14. december 2000 - 09:29 #3
AIX er IBM\'s unix version.

Unix blev oprindeligt udviklet hos At&T i begyndelen af 70\'er. AT&T måtte på det tidpunkt ikke tjene penge på den slags ydelser, så kildekoden blev frit tilgængelig, så også amerikanske universiteter udviklede på styresystemet.

Da systemet var stabilt nok, tog kommerciele firmaer det til sig og udviklede hver deres udgave. IBM udviklede AIX, HP HP-UX, SUn Solaris osv.

AIX (eller bare unix) bruges til servere hvor der er meget store krav til stabilitet. Ægte UNIX-systemer koster i modsætning til Linux en formue i licens, men til gengæld fælger der væsentligt mere support med, og systemerne er velafprøvede, da de efterhånden har 20 år på bagen.

Firmaerne står selv for at vedligeholde og udvikle kernerne i styresystemmerne i modsætning til Linux, hvor der frigives en kerne af udviklergruppen bag, som der kommerciele distributioner så bygger oven på.

På mit arbejde anvendes det på en stor oracledatabase og på vores analysemaskine som kører SAS og fortran.