Avatar billede rocky2000 Nybegynder
03. august 2003 - 12:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

2 Spørgsmål. Query og Bruger

Jeg har 2 Spørgsmål.

Jeg bruger "SQL Server Enterprise Manager"

1. Når jeg sætter et SQL script ind inder SQL Query Analyser. giver den brugeren "dbo" rettighederne. Hvordan giver jeg rettighederne til en anden bruger jeg har lavet..

2. Der er en masse tabeller som der åbenbart følger med når man laver en ny DB. Og der er en bruger der hedder "dbo" Hvordan sletter man Alle de Tabeller og den bruger.

Håber i kan give en smule hjælp til en håbløs Newbie til MSSQL
Avatar billede rocky2000 Nybegynder
03. august 2003 - 12:21 #1
By the way. Er der et Standard pass til brugeren "dbo"?
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2003 - 13:31 #2
2. Du skal 0g kan ikke slette de tabeller som der bliver lavet, det er tabeller som SQL serveren bruger.

Med hensyn til brugere skal du i Security - Logins, der har du dine brugere.
Avatar billede rasmusmoller Nybegynder
03. august 2003 - 14:30 #3
1. "dbo" angiver ejeren af tabellen. "dbo" står for "database owner", og med mindre du har specielle krav, skal du bare lade "dbo" være ejer af dine tabeller. "dbo" er altså ikke en speciel bruger, men angiver at tabellen er oprettet af en bruger der er medlem af "db_owner" rollen

2. Du skal altså ikke slette nogle brugere. Du kan vælge at gøre den bruger der skal have adgang, medlem af rollen "db_owner", eller "db_datareader" og "db_datawriter"

Du skal altså være opmærksom på at "dbo" ikke er en SQL Bruger, men angiver at tabellen er oprettet af en "db_owner", og dermed er tilgængelig for alle brugere af databasen.
Avatar billede rocky2000 Nybegynder
03. august 2003 - 16:20 #4
Jeg har været inde under Propeties inde under tabbellen players og give den anden bruger "HAK" i alle permissions (SELECT, INSERT, UPDATE og så videre) Men når den skal have fat i DB skriver den

[Macromedia][SQLServer JDBC Driver][SQLServer]SELECT permission denied on object 'Player', database 'AD1000', owner 'dbo'.

Hvem skal have SELECT permission og hvor sætter man lige det.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
04. august 2003 - 13:00 #5
use ad1000
grant select on Player to [loginname]

Du kører således med en anden rolle til din application, du kan evt. selecte fra objectet Player ved at kalde det ved dets korrekte navn eks.vis:
select * from macromedia.Player  (eller hvad nu lige den er oprettet som)
Avatar billede Slettet bruger
24. september 2003 - 20:30 #6
Lukketid?