Avatar billede nillebis Nybegynder
02. august 2003 - 18:06 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Problemer med at beregne felt

Håber der nogle der kan hjælpe - Jeg er ved at lave et timeregisteringssystem i Access - Jeg har 3 felter et der hedder start, slut og timer ialt - Time ialt skal beregnes udfra start og slut minus en halv times pause - Er der nogle der kan hjælpe mig med det;-)
Avatar billede terry Ekspert
02. august 2003 - 18:14 #1
3Felt = DateDiff ("h", Start, Slut) - 0.5
Avatar billede terry Ekspert
02. august 2003 - 18:14 #2
try looking at the datediff function in Access help too
Avatar billede nillebis Nybegynder
02. august 2003 - 18:16 #3
ok jeg prøver lige Terry - Skal det være i kontrolelementet i egenskaber at jeg angiver dette??
Avatar billede terry Ekspert
02. august 2003 - 18:23 #4
Yes, but it it may return an error if start or slut are empty!
Avatar billede nillebis Nybegynder
02. august 2003 - 18:30 #5
Timer ialt = Datediff ("h", Starttidspunkt, Sluttidspunkt) -0,5 -------------Den vider fejl anyway - Også selvom jeg har skrevet noget!!
Avatar billede terry Ekspert
02. august 2003 - 18:43 #6
You can also try making a query where you make a calculated field

[Timer ialt]:Datediff ("h", Starttidspunkt, Sluttidspunkt) -0,5
Then use the query on the form instead of the table.
Avatar billede terry Ekspert
02. august 2003 - 18:44 #7
I cant see you dB so it isnt easy to say why it doesnt work!
Avatar billede terry Ekspert
02. august 2003 - 18:44 #8
Now I'm off for something to eat, will look later :o)
Avatar billede nillebis Nybegynder
02. august 2003 - 18:46 #9
ok mange tak for hjælpen indtil videre
Avatar billede nillebis Nybegynder
02. august 2003 - 18:55 #10
har stadig problemer den melder fejl, så hvis der er nogle der kan hjælpe så sig til..
Avatar billede cwd Nybegynder
02. august 2003 - 19:00 #11
hvorfor vil du egentlig have et felt til timer du kan jo beregne det i udtrækket. Og så vidt jeg ved er det i mod Database "reglerne" at have et felt der er afhængig af andre felter end Nøgle feltet.
Avatar billede nillebis Nybegynder
02. august 2003 - 19:04 #12
sorry jeg er altså ikke verdensmester - Så hvis du er sød at skære det lidt ud;-) Maria
Avatar billede mugs Novice
02. august 2003 - 19:17 #13
cwd mener, at du skal lade din forespørgsel beregne differencen. Det er ikke nødvendigt at gemme beregningen i tabellen, idet forespørgslen vil foretage beregningen hver gang start eller slut bliver ændret.

Nedenståen udtryk beregner differencen i timer mellem start og slut - 0,5 timer. Sæt markøren i et tomt felt i forespørgslens designgitter og indtast:

Udtryk1: DateDiff("h";[start];[slut])-0,5

Du behøver dig ikke at indteste"Udtryk", det klarer Access selv.
Avatar billede nillebis Nybegynder
02. august 2003 - 19:20 #14
Mugs systemet er lavet sådan at der er en formular for hver enkelt medarbejder - Dvs. 16 formularer - Der må da kan være en smartere måde end, at jeg skal til at lave en forspørgsel - Nu har jeg to tabeller til hver enkelt medarbejder!! Grunden til at det er lavet sådan er, at min chef vil have en hovedemenu med hver enkelt medarbejdsnavn!!
Avatar billede mugs Novice
02. august 2003 - 19:25 #15
Din Chef er ikke rigtig klog!!

Du bør lade dine formularer få data fra en forespørgsel og ikke en tabel. Men du kan lave den samme funktion i VBa i en formular:

Timer_ialt =  DateDiff("h",[start],[slut])-0,5

nøjagtig som terryr skriver.

Når du har 2 tabeller til hver enkelt medarbejder, bør du starte forfra med din db og se at få den normaliseret. Dette kan kun give redundante data.
Avatar billede mugs Novice
02. august 2003 - 19:26 #16
Du behøver ikke en tabel eller en formular for hver enkelt medarbejder.

På din hovedmenu kan du blot lave en række kommandoknapper, der hver åbner den samme formular blot med hvert sit navn.
Avatar billede nillebis Nybegynder
02. august 2003 - 19:28 #17
hmm jeg bliver helt forvirret - Som jeg allrede har fortalt dig før mugs er jeg jo Cand merc i org og strategi og slet ikke datanørd - Dog har det min interesse, så jeg prøver lige, at legevidere med det - Skriver lige igen hvis jeg trænger hjælp!! ;-)
Avatar billede nillebis Nybegynder
02. august 2003 - 19:29 #18
Hmm det troede jeg ikke jeg kunne for det første jeg havde lavet var der kun to tabeller i alt en med projekter og en med diverse oplysninger om medarbejdere!!
Avatar billede mugs Novice
02. august 2003 - 19:29 #19
Hvis du lægger din e-mail, brygger jeg lige et eksempel sammen.
Avatar billede mugs Novice
02. august 2003 - 19:43 #20
Når du har indtastet din procedüre med et komma SKAL det give fejl, idet du ikke må bruge komma i dine procedürer. Brug punktum.

Timer ialt = Datediff ("h", Starttidspunkt, Sluttidspunkt) -0.5
Avatar billede nillebis Nybegynder
02. august 2003 - 19:45 #21
okay mange tak mugs Louiselime@oncable.dk
Avatar billede mugs Novice
02. august 2003 - 19:49 #22
Sendt
Avatar billede nillebis Nybegynder
02. august 2003 - 19:52 #23
Som altid kan jeg ikke modtage mdb filer på denne sorry;-) Mlouiseb@business.auc.dk
Avatar billede mugs Novice
02. august 2003 - 19:54 #24
prøver igen